Sök

Konsumentverkets kritik mot Ida Warg – berättade inte att inlägg var reklam

Ida Warg Beautyinfluencers

Ida Warg. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Myndigheten slår ner på Ida Wargs reklaminlägg.

Konsumentverket kritiserar nu inluencern Ida Warg, som är ansiktet utåt för skönhetsmärket Ida Warg Beauty,  för att hon inte uppfyllt kraven som ställs för reklammärkning på Instagram. Det uppmärksammar DN som i sin tur hänvisar till Nyhetsbyrån Sirén. 

I sina stories om hudvårdsmärket ska Ida Warg helt ha missat att förklara att inläggen just var reklam. Marknadsföringen anses därför vara vilseledande och otillbörlig, enligt myndigheten. 

Ida Warg Beauty har till den 15 november på sig att komma med ett svar. Utifrån det tar Konsumentverket sedan ställning till om andra åtgärder ska vidtas. 

Breakit skrev om skönhetsbolaget i samband med att Ida Warg Beauty höll armlängds avstånd till influencern (vars namn det bär) efter den uppmärksammade 45-årsfesten för Katrin Zytomierska med det kritiserade temat ”pimps and hoes” (hallickar och horor, på ren svenska). Ida Warg, personen, hade strax innan festen deltagit vid en gala mot trafficking.   

Bolagets vd Cecilia Bergman sa såhär när det stormade som värst: 

”Hennes namn är i allra högsta grad alltid förknippat med Ida Warg Beauty och produkterna. Men människor har skrivit att Ida måste försvinna som vd – hon har aldrig varit vd eller anställd. Ida är delägare och bosatt i Marbella där hon skapar content och promotar varumärket."

Ida Warg Beauty omsatte över 100 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på 77,8 miljoner under 2021.

Läs mer