Sök

G5 Entertainment vänder till förlust – nu gör de om allt

G5 Entertainment

Vlad Suglobov, vd G5.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Gamingbolaget går tillbaka till ritbordet – hela spelstrategin görs om.

Mobilspelsbolaget G5 Entertainment rapporterar en rörelseförlust för det tredje kvartalet. Bolagets rörelseresultat för perioden var -22,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en rörelsevinst på 56,5 miljoner kronor. Förklaringen till det fallande resultatet är nedskrivningar under perioden, skriver G5 Entertainment. 

Spelbolagets omsättning ökade samtidigt med nära 10 procent under kvartalet jämfört med för ett år sedan. Räknat i dollar minskade intäkterna med 10 procent.

"Enligt vår interna analys, där vi räknat med konstanta växelkurser för 2021, är vår omsättning 2022 hittills oförändrad jämfört med 2021. Det är ungefär i linje med marknaden, som vi ser som i stort sett oförändrad under året", skriver vd Vlad Suglobov i rapporten.

Här är några hårda nedslag från rapporten: 

  • Omsättningen steg 9,9 procent till 359,9 miljoner kronor (327,6). Räknat i dollar minskade intäkterna med 10 procent.

  • Rörelseresultatet blev -22,8 miljoner kronor (56,5).

  • Resultatet efter skatt blev -26,1 miljoner kronor (50,0).

  • Resultat per aktie hamnade på -3,11 kronor (5,82).

  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -50,9 miljoner kronor (-39,2).

De egenutvecklade spelen står nu för 73 procent av försäljningen, jämfört med 66 procent för ett år sedan. Kostnaden för att förvärva användare uppgick till cirka 80 miljoner kronor (66,8), vilket är 22 procent av omsättningen.

I vd-ordet skriver Vlad Suglobov att bolaget nu gör om sin strategi för hur bolaget utvecklar sina spel. Han nämner att bolaget under de senaste tio åren har utvecklat 25 spel som visserligen har varit lönsamma men haft väldigt liten påverkan på bolagets tillväxt.

Från och med nu ska G5 Entertainment testa sina spel på marknaden mycket mer noggrant än tidigare och bara när spelen får positiv respons ska ett slimmat utvecklarteam gå vidare med idén till en begränsad publik på en begränsad geografisk marknad, en så kallad mjuklansering.

”Vi förväntar oss att 5-6 idéer kommer att mjuklanseras varje år. Vi förväntar oss också, baserat på historia, att 1-2 av dessa spel kommer att nå nya högre höjder och bli globala, med ett fullskaligt utvecklingsteam och storlek för betydande intäktsnivåer”, skriver G5-vd:n.

”Att lägga ner spel som underpresterar i slutet av en mjuklansering istället för att lansera dem globalt är ett nytt koncept för oss.”

Enligt Vlad Suglobov kommer G5 Entertainment sannolikt behöva lägga ner fyra till fem spel per år, vilket gör de förväntade intäkterna för varje individuellt spel osäkra och omöjliga att kapitalisera på – innan spelen har hårdlanserats till en global publik. 

Vlad Suglobov skriver att den kortsiktiga effekten av den här förändringen innebär att G5 Entertainment kommer att kunna kapitalisera på färre spel, vilket påverkar bolagets lönsamhet negativt ”på pappret”. 

G5 har under kvartalet skrivit av de fulla aktiverade beloppen för alla spel som inte lanserats globalt.

Läs mer