Sök

Vinsten faller för Revolutionrace – aktien pressas ännu mer

Revolutionracee-handelBörs

Revolutionrace grundare Pernilla Nyrensten och vd:n Paul Fischbein. Foto: press.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Revolutionrace har släppt sin första kvartalsrapport sedan Paul Fischbein blev ordinarie vd för klädbolaget.

Rapporten visar att vinsten gått ned samtidigt som bolaget fortfarande klarar av att visa tillväxt. Den visar också att varulagret fortsätter att svälla och att det nu har ett värde på över en halv miljard kronor.

Aktien faller på Stockholmsbörsen.

Revolutionrace intäkter i bolagets första kvartal, juli till september, uppgick till 276 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 8,5 procent. I det föregående kvartalet, april till juni, uppgick tillväxten till +16 procent och i förra rapporten varnade bolagsledningen för en mer dämpad tillväxttakt. 

"Vi avslutar kvartalet med en positiv känsla då vi upplevde en starkare försäljning under september jämfört med juli och augusti och även under oktober, det vill säga efter kvartalets utgång, såg vi att försäljningsutvecklingen var stark", skriver Paul Fischbein som blev tillförordnad vd när klädbolagets grundare Pernilla Nyrensten lämnade chefsposten i augusti och som blev utsedd till ordinarie vd i början av oktober.  

Han betecknar inledningen på kvartalet, juli och augusti, som "utmanande" med en relativt låg försäljning. 

"Vi upplevde en fördröjning av höstsäsongen vilket medförde en lägre efterfrågan på många av våra produkter", skriver Paul Fischbein. 

E-handelsbolagets rörelseresultat uppgick till 49,8 miljoner kronor, en nedgång från 72,7 miljoner kronor första kvartalet förra året. Marginalen föll från 28,4 till 17,4 procent.

"Det är under vår långsiktiga förväntansbild men skall ses i ljuset av den lägre försäljningen under juli och augusti, lägre effektivitet i marknadsföringen under dessa månader, samtidigt som logistikrelaterade kostnader har ökats i syfte att möjliggöra framtida försäljningsvolymer", skriver Paul Fischbein som antyder att marginalen under september var högre än de två föregående månaderna och att den då var i linje med målet om 25 procent. 

Geografiskt mönster

Precis som tidigare kvartal under kalenderåret 2022 är den tyska marknaden det stora lokomotivet i Revolutionrace försäljning. I den så kallade DACH-regionen (Tyskland, Österrike, Schweiz) växte försäljningen med 39 procent. 

På hemmamarknaden är det betydligt tuffare. I Norden föll försäljningen med 27 procent och uppgick till knappt 84 miljoner. 

Rapporten visar också att Revolutionrace varulager fortsätter att öka och har nu ett värde på över en halv miljard kronor, eller 525 miljoner för att vara exakt. I slutet av september i fjol var värdet 231 miljoner kronor. Det har alltså fördubblats och lite till.

"Inför kommande högsäsong genomfördes under det första kvartalet en planerad lageruppbyggnad som skall möjliggöra ökad försäljning framöver", skriver Paul Fischbein i rapporten. 

Ökningen av varulagret gjorde att kassaflödet från den löpande verksamheten försämrades och uppgick till -71 miljoner kronor under kvartalet (-13).

Aktien i Revolutionrace har gått starkt de senaste veckorna, men efter rapporten sjönk kursen rejält. Kring klockan 10 på tisdagen hade aktien sjunkit 14 procent till nivåer kring 25 kronor. Revolutionrace noterades i juni 2021 och introduktionskursen låg på 75 kronor. 

Läs också: De rider på den gröna vågen – här är de 15 vassaste outdoor-utmanarna

Läs mer