Sök

Caroline Farberger når miljoner på Linkedin – här är hennes 6 hetaste tips

LinkedinSociala medier

Carolin Farberger.

Breakit

Breakit

I en krönika ger näringslivsprofilen sina bästa tips för att nå ut på yrkesnätverket Linkedin.

Funderar du på varför dina inlägg inte får stort gensvar? Bryr du dig ens om ditt personliga genomslag på LinkedIn? 

Jag är långt ifrån någon expert, men jag har lagt ned mycket tid över flera år med att experimentera och lära mig. Här är mina lärdomar. 

Fokusera på ditt syfte

Varför är du på LinkedIn? Vad är ditt syfte, och varför ska någon bry sig? Ha ett riktigt bra svar på denna fråga först. 

Och innan du alls postar, låt mig dela några hårda sanningar: 

  • Skryt inte! Jantelagen är brutal 

  • Folk bryr sig inte om din skönmålning av ditt företags produkter 

  • Folk struntar i selfien du tog på senaste eventet
     

Så vad ska du posta om då? Fundera på vad du kan bidra med till andra. Bidra på allvar. Kunskap. Inspiration. Vägledning. Hopp. Men lyft bort ditt ego ur ekvationen först.

Var långsiktig

 Att bygga upp en stor följarskara tar tid, lång tid. Uthållighet lönar sig.

Häng inte upp dina budskap på vilken arbetsgivare du för tillfället företräder. Folk vill lära känna dig som person.

Överdriv inte taktiska metoder för att utnyttja algoritmerna. Det blir genomskinligt för dina läsare. 

Var personlig

Var inte en kanal för välövervägda budskap från en pressavdelning. Läsare vill connecta med en människa, inte ett ansiktslöst företag. Hur inspirerande tycker du att det är som läsare att få ett visitkort upptryckt under näsan?

 Ta bort ditt ego, dvs stoltheten för ditt företag, ur ekvationen och fokusera istället på vad du kan ge för värde till andra, både som personer och som företagare. Dela din kunskap och dina erfarenheter. Hjälp andra. Berätta historier som inspirerar och inger hopp.

 Så hur promotar jag mitt företag så? Fokusera på att vara en genuint vänlig själ som delar med dig av din kunskap och inspiration. Då kommer dina följare att bli nyfikna och läsa din profil om var du jobbar och sedan följa dig. 

Kurera innehållet

  • Posta bara när du är helt nöjd med hur inlägget ser ut. Inget hafsverk.

  • En bild är bra, men bara om den är helt naturlig. Inget tillrättalagt.

  • Förklara på de första två raderna varför läsaren ska bry sig. Förhoppningsvis handlar det inte om ditt ego.

  • Skriv kortfattat och luftigt, max 15-20 rader.

  • Till sist: Skriv själv. Folk vill höra vad du har att säga, inte vad en talskrivare eller copy föreslår till dig att du ska säga. Folk vill lära känna dig som människa.

Och jag då? Lever jag som jag lär?

 Ja och nej. Jag delar pliktskyldigt mina nyheter från egna och närstående bolags flöden, fattas bara. Men det blir ganska förutsägbart låga spridningstal.

 Men jag har många följare (30.000) och då och då når mina inlägg över en miljon visningar. Jag har också ett tydligt syfte: Jag vill sprida förståelsen om att inkludering kan ta näringslivet till nästa nivå i konkurrenskraft. 

Har jag några konkreta exempel att dela?

 De tre av mina inlägg som under 2022 fått allra störst spridning, i genomsnitt en miljon visningar vardera, har alla haft några genomgående teman:

  • Jag har en, och bara en, tydlig idé jag vill förmedla (inte en produkt att sälja)

  • Jag har förberett inlägget minst en dag, masserat och kondenserat texten flera gånger och övervägt varje ordval för att hålla densiteten så hög som möjligt.

  • Jag nämner inte ens namnet på något företag.

  • Jag försöker vara mänsklig. Jag vill beröra, inte informera.

  • Jag lägger ned tid på bildsättningen.

  • Jag postar på morgonen. Om spridningen blir bra under dagen i vår tidszon, kan inlägget fortsätta spridningen i tidszonerna västerut.

Caroline Farberger

Läs mer