Sök

Saas-bolaget Dandi ska få bolag att upptäcka orättvisor på jobbet – tar in 40 miljoner

Dandi
Viktor Persson, medgrundare av Dandi. Foto: Press/Montage.

Viktor Persson, medgrundare av Dandi. Foto: Press/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Med nytt riskkapital säkrat ska Saas-bolaget Dandi hjälpa företag att upptäcka orättvisor på arbetsplatser.

Nu ska bolaget skala upp.

“Det kommer bli viktigare för bolag att göra förändringar och visa svart på vitt vad man gör om man ska kunna konkurrera om attraktiv arbetskraft. Så enkelt är det”, säger medgrundaren Viktor Persson.

40 miljoner kronor. 

Så mycket plockar analysplattformen Dandi in för att hjälpa bolag upptäcka orättvisor på jobbet.

Bland investerarna finns amerikanska Springbank, Alleycorp och Atlassian Ventures. 

“Nu ska vi skala upp för att möta de behov som vi ser finns för vår plattform”, säger medgrundaren Viktor Persson till Breakit. 

I dag finns bolaget på flera marknader i Europa, men är som störst i USA, vilket är bolagets hemmamarknad. Storleken på företag som använder tjänsten varierar, enligt Persson, men flera av dem har global närvaro, menar han. 

Verktyget är en analysplattform som kan hjälpa bolag att “upptäcka och analysera omedvetna fördomar och orättvisor på arbetsplatsen, inom områden som mångfald, jämlikhet och inkludering”, heter det enligt Dandi. 

Enkelt förklarat fungerar plattformen genom att användare, det vill säga bolag, lägger in data om exempelvis anställdas löner. Därefter ger plattformen, genom maskininlärning, en bild av hur lönebilden ser ut utifrån om det skiljer sig mellan män och kvinnor, etnicitet eller andra parametrar som bolaget bestämmer att de vill ta med i beräkningen. 

“Vår plattform är helt flexibel och det är upp till företagen att definiera vad de tycker är orättvisor. Det är olika vad man tycker beroende på verksamhet och land”, säger Viktor Persson och fortsätter:

“Det är helt upp till bolagen vilken data de vill analysera. Många vet inte heller hur man ska tänka kring sånt här. Många av våra kunder börjar med att få en helhetsbild av hur det faktiskt ser ut på deras bolag och vad de behöver fokusera på.”

Hur kan ni vara säkra på att er plattform är mer rättvisande än metoder som bolag redan använder för att exempelvis räkna ut lönegap? 

“I och med att plattformen gör en avancerad matematisk och korrekt analys och tar med flera variabler i beräkningen av exempelvis lönegap får man en tydligare bild. Mångfald sett till kön, etnicitet och ålder samt typ och längd av anställning räknas bland annat med när det kommer till att räkna på eventuella lönegap.”

Sedan starten 2018 har omsättningen vuxit rejält, enligt bolaget. Enligt medgrundaren har det drivits av två saker. 

Dels har plattformen utvecklats till att bli mer flexibel och lätthanterlig. Dels har samhällsförändringar och rörelser drivit på. 

“Me too och Black lives matter är två av dem. Tittar man på generation Z så ser vi att 80 procent tycker att det är väldigt viktigt att företag tar tag i mångfaldsfrågor och jämställdhetsfrågor. Och det kommer bara blir viktigare.”

“Om 10 år kommer den här generationen vara en tredjedel av arbetsmarknaden och det kommer bli viktigare för bolag att göra förändringar och visa svart på vitt vad man gör om man ska kunna konkurrera om attraktiv arbetskraft. Så enkelt är det”, säger Viktor Persson.

Kan det finnas ett motstånd att använda er plattform? Gör man det erkänner man som bolag att man inte är så bra man kan vara i flera viktiga och ofta känsliga frågor. 

“Absolut. Vi är tidiga. Det finns inte så många bolag som gör det vi gör, så det finns absolut blockeringar som av det du nämner. Det kan säkert finnas sådana rädslor i ledarskapet hos företag och att man måste vara beredd på att det finns saker man måste hantera”, säger Viktor Persson och tillägger:

“Men jag tror inte företag har så mycket val, för det kommer bli viktigare för de anställda framöver.”

Under perioden sommaren 2021 till sommaren 2022 omsatte bolaget 5 miljoner kronor. Under motsvarande period mellan 2022 och 2023 räknar bolaget med att öka omsättningen till 15 miljoner kronor. Bolaget vill inte kommentera vad resultatet för det senaste året uppgick till.

“Vi kommer fortsätta vara kapitaleffektiva och målet är att bli lönsamma inom två år”, säger Viktor Persson.

Läs mer