Sök

Joina gjorde succé under Shift – nu har hälsoappen gått i mål

JoinaShift2022

Leonide Sterner Sazeh och Ehsan Sazeh. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Joina-grundarna Leonie och Ehsan Sazesh fick flera investerare på kroken när de pitchade sitt bolag under Shift-finalen. Nu har de stängt sin nyemission på 5 miljoner kronor.

Startupen Joina vill att deras app ska motivera människor till bättre vanor kopplat till motion och hälsa. Istället för att vara en tjänst direkt kopplad till träning är det ett slags motivationsverktyg, med community, stegräkning och priser som användarna kan ta del av för att de är aktiva.

Konceptet blev en succé när bolaget pitchade inför investerare på finalen av Breakits och Blings initiativ Shift. Flera investerare ville vara med och satsa på bolaget – men de köpte inte bolagets vilja att ta in 5 miljoner kronor till en värdering på 40 miljoner kronor rakt av. 

Efter en tids förhandlingar har bolaget till slut stängt sin runda. 

“Det var många investerare inblandade som skulle göra due diligence och vi bollade fram och tillbaka. Men efter sommaren gick det ändå ganska snabbt att få in pengarna”, säger Leonie Sazesh, vd och medgrundare av Joina.

Det blev totalt 5 miljoner kronor. Fördelat över två omgångar. Där 2,5 miljoner investeras till en värdering på 25 miljoner kronor och den andra halvan av pengarna kan i slutet av januari investeras till 50 miljoner kronor. Förutsatt att Joina-grundarna Leonie och Ehsan Sazesh lyckas locka tillräckligt många användare. 

Pågående överläggning under Shiftfinalen. Foto: Pattie Suwan

Samtidigt har bolaget precis bytt affärsmodell till en månadskostnad på 99 kronor istället för engångsavgifter på 300 kronor för ett program på fyra veckor.

“Joina gick redan bra och vi har ett starkt community. Att byta affärsmodell var en risk som vi och investerarna tog tillsammans, vilket också var anledningen till att det blev en diskussion kring värderingen”, säger Leonie Sazesh och fortsätter:

“De stora fokusområdena är acquisition och retention (få in och behålla kunder reds.anm). Vi har jobbat mycket med att produkten ska driva tillväxt och det fortsätter vi att göra också. Men att nå ut till den stora massan är svårt.”

Hur gör ni det då?

“Vi jobbar mycket med olika partnerskap för att se hur vi kan hjälpa varandra. Något som hela tiden varit väldigt framgångsrikt för oss är referrals via våra egna användare och det är något vi bygger vidare på. Vi fortsätter också arbeta med influencers och marknadsföra oss genom dem. Sedan ser vi mycket fram emot mässan Allt för hälsa nu i november, där vi hoppas kunna träffa många nya potentiella användare men också framtida samarbetspartners.”

Läs mer