Sök

Acast i avtal med Amazon – om reklamfri podcast

AcastAmazonPoddar

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Amazon har genom avtalet köpt allt annonsutrymme i tusentals poddar.

Podcastbolaget Acast har ingått ett avtal med Amazon Music om att leverera annonsfria podcasts till e-handelsjättens (och streamingbolagets) Prime- och Unlimited-prenumeranter. Det framgår av ett pressmeddelande.

Genom avtalet har Amazon Music köpt allt annonsutrymme i tusentals av Acasts podcasts. Enligt poddbolaget öppnar detta upp en ny intäktskanal för bolaget samt breddar intäktsströmmen för skaparna.

”Det här är en spännande affär och vi ser fram emot att samarbeta med Amazon Music. Intäktsgenerering inom podcasting-området har breddats enormt de senaste åren”, säger Acast vd Ross Adams

”Den här affären öppnar upp en ytterligare kanal för att öka intäkterna och förbättra vår sell-through rate för den stora bas av annonsutrymme som finns på Acast Marketplace. Vi kommer förmodligen att se fler möjligheter öppnas upp för branschen framöver.”

Craig Strachan är poddchef i Europa, Australien och Nya Zeeland på Amazon Music. 

”Jag är oerhört glad över att våra Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-kunder nu kan lyssna på det fantastiska utbudet av Acasts podcasts utan reklam och utan extra kostnad. Jag har länge varit ett fan av många av dessa podcasts och kan knappt vänta med att kasta mig in i dem. Jag ser fram emot vårt nya samarbete med Acast.”

Läs mer