Krisen kommer är en serie i tre delar där Breakit tillsammans med Almega har tagit fram fiktiva exempel på kriser. Kriserna är grundade i situationer som har uppstått i verkligheten. Del 3 av 3. Vi besöker den digitala byrån Digipxl som grundades i Malmö 2014. Företaget har skalat upp och är idag 30 anställda med en attraktiv kundportfölj. För ett tag sedan gick den seniora specialisten Kajsa in till sin chef på byrån och sade upp sig. Kort därefter inkom uppsägningar från andra som hade jobbat i samma grupp som Kajsa. Flera kunder hörde dessutom av sig och sade upp sina samarbetsavtal med företaget. Ledningen har nu fog för att tro att Kajsa har startat en konkurrerande verksamhet. Det visar sig att hon under sin anställning har fört över företagshemligheter – bland annat kundregister, prissättningskalkyler och mallar – från sin arbetsdator till sin privata e-postadress. Det verkar också som att hon påbörjade arbetet med den konkurrerande verksamheten redan innan hennes uppsägningstid var över. Företaget har inga klausuler kring konkurrensskydd i sina anställningsavtal, men de är medlemmar i ett förbund inom Almega. Hur ska de ta detta vidare? Johan Hedberg, arbetsrättsjurist på Almega, reder ut vad de kan göra. > Ett anställningsförhållande bygger på ömsesidig lojalitet mellan arbetsgivare > och medarbetare. Vad kan man som arbetsgivare göra i den här situationen? ”Först och främst kan man vända sig till oss på Almega för att få hjälp. Om Kajsas uppsägningstid inte har gått ut kan vi exempelvis hjälpa till med att bedöma om hon kan och bör avskedas med hänvisning till illojalt agerande. Almegas experter och rådgivare kan också driva skadeståndstalan mot Kajsa och se över hur bolaget kan skydda sig mot den här formen av konkurrens i framtiden.” Står ni inför en utmaning kopplad till era medarbetare? Kontakta Almega här! Kan Digipxl driva en skadeståndstalan mot Kajsa även om hon inte har en särskild konkurrensklausul i sitt anställningsavtal? ”Det är möjligt. Ett anställningsförhållande bygger på ömsesidig lojalitet mellan arbetsgivare och medarbetare. Lojalitetsplikten ingår som ett led i anställningsavtalet och en grundläggande del av lojalitetsplikten är förbudet att konkurrera med arbetsgivaren. I det här fallet skulle företaget kunna kräva skadestånd från Kajsa både för brott mot lojalitetsplikten och för brott mot lagen om företagshemligheter.” > Arbetsgivaren kan till exempel skriva in en så kallad direkt konkurrensklausul > i avtalet. Varför är det i så fall bra för arbetsgivare att ha extra skydd mot den här typen av konkurrens? ”Den allmänna lojalitetsplikten upphör normalt sett när anställningen upphör och ibland anser sig företag behöva mer än så. Genom att avtala om olika typer av konkurrensklausuler kan man kräva lojalitet och avstående från konkurrerande åtgärder under en längre tid.” Vilka klausuler är bra att känna till här? ”Det finns till exempel en direkt konkurrensklausul som förbjuder medarbetaren att ta anställning hos en konkurrent eller att själv bedriva konkurrerande verksamhet en viss tid efter att anställningen upphört. Som motvaluta behöver arbetsgivaren ofta kompensera arbetstagaren för inkomstbortfall under den avtalade bindningstiden, men det gäller förstås inte om arbetstagaren får ett nytt och mer välbetalt jobb.” > Ställer man orimliga krav kan hela klausulen faktiskt betraktas som ogiltig. Finns det klausuler som inte innebär att arbetsgivaren behöver kompensera arbetstagaren efter att deras anställning upphör? ”Ja. Ett exempel är den så kallade värvningsklausulen. Den hindrar inte arbetstagare från att ta anställning någon annanstans men förbjuder dem att försöka värva arbetsgivarens kunder eller anställda till en konkurrerande verksamhet.” Behöver ni hjälp med komplexa arbetsgivarfrågor? Klicka här! Vilka fallgropar är viktiga att undvika när man arbetar med de här klausulerna? ”Generellt sett behöver klausulerna anpassas efter företagets verksamhet och förutsättningarna i det specifika anställningsförhållandet. Villkoren måste också vara skäliga – ställer man orimliga krav kan hela klausulen faktiskt betraktas som ogiltig vid en rättslig prövning. Almegas medarbetare kan hjälpa till med att anpassa avtalen.” > Rör det sig bara om misstankar så bör företaget först skaffa sig en bättre > bild av situationen. Vad bör Digipxl göra så snart de misstänker att Kajsa ägnar sig åt otillåten konkurrens? ”Rör det sig bara om misstankar så bör företaget först skaffa sig en bättre bild av situationen och försöka få fram bevis som kan styrka deras misstankar. Om de hittar starka bevis på otillåten konkurrens och Kajsas uppsägningstid inte har löpt ut kan det vara möjligt att avskeda henne så att hon får gå på dagen, och på så sätt behöver företaget inte betala lön under uppsägningstiden. Bedömningarna om vad som är grund för avsked är dock svåra att göra, så företaget bör alltid kontakta Almega innan de säger upp eller avskedar någon för att få hjälp i det enskilda fallet.” Vad bör scaleupbolaget inte göra i en sådan situation? ”De bör absolut inte avskeda någon enbart baserat på rykten. En arbetsgivare måste ha grund för sitt avskedande och bevisbördan ligger hos företaget.” Om byrån tar det hela till domstol, vad kan det innebära för företaget respektive Kajsa? ”Företaget kan kräva ett allmänt skadestånd från Kajsa. Det är en kränkningsersättning som döms ut för att det överhuvudtaget har begåtts ett brott. Kan företaget påvisa en ekonomisk skada kopplad till otillåten konkurrens från Kajsa så kan de också kräva ett ekonomiskt skadestånd. Det ekonomiska skadeståndet ska ersätta företaget för den faktiska skada som de har utsatts för – och här finns det inget tak.” Få stöd i frågor som rör era medarbetare. Klicka här för att se vad Almega kan hjälpa er med!