Elon Musk klev in på Twitters högkvarter i fredags med ett handfat i famnen. ”Let that sink in”, skrev han i en tweet. Entreprenören intog alltså sociala medier-plattformen som han har förvärvat för 44 miljarder dollar med en ordvits. Men han kom också med en vilja att förändra bolaget i grunden. Detta visade han omedelbart genom att i dagarna utse sig själv till ny vd och upplösa den tidigare styrelsen. Nu meddelar entreprenören och miljardären hur han planerar att öka Twitters intäkter och göra plattformen mindre beroende av digitala annonser. I en serie inlägg på mikrobloggen skriver Elon Musk att verifierade konton, alltså de med blå bock, kommer med en prenumerationskostnad på 8 dollar i månaden. Musk anser att den nuvarande uppdelningen mellan verifierade och icke verifierade konton – eller "adel och bönder” som han kallar det – är ”bullshit”, skriver han. ”Till alla er som klagar, snälla fortsätt klaga, men det kommer att kosta 8 dollar”, skriver den nya Twitter-toppen. Wall Street Journal skriver att Musk har börjat ta in rådgivare, anställda och investerare från andra delar av sitt affärsimperium för att hjälpa till att förnya Twitter. Gruppen uppges jobba på en rad initiativ för att stärka användarupplevelsen på Twitter, samt få intäkterna att stiga. Ross Gerber, vars investeringsfirma gått in med 1 miljard dollar för att hjälpa till att finansiera Musks köp av Twitter för totalt 44 miljarder dollar, säger att gruppen redan hade arbetat fram en plan innehållande tre pelare innan affären var slutförd. Förutom att vässa på prenumerationserbjudandet så vill man också göra ändringar som möjliggör för innehållsskapare att kunna tjäna pengar på plattformen, som är fallet med Tiktok och Youtube, tillade Ross.