Den här veckan har jag suttit med näsan djupt i årsredovisningar från Outdoor-branschens många utmanare. Vad har det med SaaS att göra; undrar du då. Väldigt lite verkar det som. För jag har helt ärligt fått lämna mycket av veckans SaaS-bevakning till mina kollegor. Jag lyckades ändå hinna med att skriva om Lulebolaget Future Ordering igen – ni minns kanske att grundaren Andreas Stormvinge medverkade som veckans SaaS-profil för två veckor sedan. Bolaget har haft sina utmaningar under pandemin – och med att synas bland kunderna. Men grundaren tror att de snart ska dominera hela Norden. Min kollega Åsa Johansson skrev om Combify, uppstickaren som vill förändra byggbranschen. De har fyllt på kassan med 25 färska miljoner från bland annat Backing minds och Bonnier ventures. Men det är bara två nyheter av många från veckan. Här kommer veckans hetaste SaaS-nyheter. VECKANS SAAS-SVEP * Techcrunch rapporterar att Unito, en plattform för att koppla ihop olika SaaS-applikationer, har tagit in 20 miljoner dollar (cirka 220 miljoner kronor) i nytt kapital. Det amerikanska bolaget gör det möjligt att koppla ihop tjänster så att exempelvis ett to-do i Basecamp blir ett kort i Favro. Bland konkurrenterna finns Zapier och Workato. Sajten lyfter också upp, med hänvisning till data från Productiv, att många tech-team idag använder mellan 40 och 60 olika SaaS-verktyg i snitt i sitt arbete. Nyfiket undrar jag hur det ser ut hos er som läser SaaS Brief? Men också om det ekonomiska läget har börjat få er att se över vilka tjänster ni använder? Svaren skickar ni till tobias.blixt@breakit.se. * Bambuser gick i veckan ut med ett glatt pressmeddelande i samband med sin senaste kvartalsrapport. De årligen återkommande intäkterna har ökat med 98 procent under kvartalet, till 142.4 miljoner kronor. Min kollega Martin Hävner valde att fokusera på något mindre muntert i rapporten. Nämligen de besparingar som bolaget meddelade att de skulle göra. “Som en konsekvens har vi anpassat storleken på vårt team och det medför en årlig besparing på över 30 miljoner kronor”, skrev Bambusers vd Maryam Ghahremani i rapporten. Hur många som påverkades nämndes inte. Men Bambuser hade 199 heltidsanställda i slutet av det tredje kvartalet, ned från 226 personer i slutet av det andra kvartalet. * Jag har äntligen följt upp förr-förra veckans SaaS-profil (börjar bli lite lat tror jag) med Andreas Stormvinge. Han har grundat Future Ordering uppe i Luleå, men är nu redo att ta sig hela vägen till Europa. Åtminstone de norra delarna. Bolaget, som utvecklar digitala beställningskanaler, minskade förvisso intäkterna från 31,2 till 26,5 miljoner kronor mellan 2020 och 2021. Men grundaren är säker på att de snart kommer att vara den dominerande spelaren i Norden. “Det finns två eller tre logotyper till som vi tänker ta i Norden, sen förklarar vi det slaget vunnet. De kunderna har också verksamheter utanför Norden och då blir det en naturlig språngbräda ut i Norra Europa”, säger han till Breakit. Läs hela intervjun om bolaget här. * Min nyhetsbrevs-kollega på SaaS Weekly uppmärksammade mig på den här artikeln om hur det börsnoterade webbanalysföretaget Similarweb gjorde för att växa sin revenue run rate-intäkter (uppskattade intäkter de kommande 12 månaderna) till drygt 2 miljarder kronor. Det handlar om product led growth där Similarwebs affärschef Maoz Lakovski delar med sig av bolagets lärdomar, via riskkapitalbolaget Openview. Jag hinner inte gå igenom exakt allt de tar upp i det här nyhetsbrevet. Men Lakovski ger bland annat några små tips på konkreta saker att göra för att drastiskt öka antalet kunder som kontaktar dem. Bland annat handlar det om verkligen pusha besökaren att testa produkten, snarare än att berätta vad bolaget gör för att sedan försöka få besökaren att höra av sig. Besökaren som snabbt scrollar igenom Similarwebs startsida möts också av mängder av olika sätt att testa eller koppla sig mot tjänsten. Man går också igenom hur Similarweb jobbar med att lära känna sin kund, att de blir medlem via en av deras tjänster innebär inte nödvändigtvis att det är den tjänsten de är mest intresserade av. Hur de tänker kring gratisprover och deras syn på enterprisekunder – som de trots sin PLG-strategi får 53 procent av intäkterna från tack vare product-qualified leads. Trevlig läsning! * Proptech-bolaget Sally R har stärkt styrelsen med den tidigare Mestro-vd:n Gustav Stenbeck. Han har också investerat i bolaget, utan att någon summa nämns. Det är ett litet bolag som ska hjälpa kommersiella fastigheter att säkerställa god inomhusluft till minsta möjliga energiförbrukning. Omsättning landade strax under 1 miljon kronor under fjolåret. ”Det känns fantastiskt roligt att kunna välkomna Gustav till bolaget. Det finns så mycket som han, jag och bolaget delar i synen på hur vi maximerar vår impact och hur vi tar oss dit”, säger vd:n Fredrik Tunberg om rekryteringen. * Jag måste få med en rättelse också. Förra veckan lyfte jag fram några bolag som fanns med på vår heta Scaleup-lista. Problemet var bara att jag blandade ihop Learnify (som inte var med på listan) med Learnifier (som faktiskt var med på listan). Jag skäms såklart.