Sök

Svårt för Schibsted att sälja Prisjakt – "Lägre sannolikhet"

PrisjaktSchibstedExit

Peter Greberg, vd Prisjakt. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Schibsted satte upp Prisjakt på försäljningslistan i början av året.

Men bolaget är kvar i den norska mediakoncernen som nu tvekar. Det är svårt att sälja Prisjakt och få tillräckligt bra betalt är budskapet.

I början av 2022 inledde den norska mediagiganten Schibsted en strategiskt utvärdering av Prisjakt efter har varit ägare till prisjämförelsetjänsten i 15 år. Därmed öppnade Schibsted för ett ägarskifte. Men någon affär har det inte blivit och i Schibsteds rapport för det tredje kvartalet, som offentliggjordes på torsdagsmorgonen, tonar det norska bolaget ner chanserna till en bra affär.

“Gällande den strategiska utvärderingen av Prisjakt så har de nuvarande utmanande marknadsförutsättningarna för den här verksamheten inneburit lägre sannolikhet för en attraktiv exit. Vi kommer under det andra halvåret utvärdera de kort- och långsiktiga alternativen och kommer att ge en uppdatering så fort det är klart”, skriver Schibsted i rapporten.

Prisjakt omsatte 241 miljoner norska kronor (vilket är lite mer i svenska kronor) under årets nio första månader, en minskning med 7 procent i förhållande till 2021. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, uppgick till 51 miljoner norska kronor, en minskning med 22 miljoner från motsvarande period året innan.

Men i det tredje kvartalet såg det lite bättre ut, intäkterna växte med 12 procent exklusive valutaeffekter, “drivet av högre intjäning på den trafik som skickas till e-handlarna tack vare en ny prissättningsstrategi”, skriver Schibsted om Prisjakt.

Den strategiska utvärderingen av Prisjakt inleddes bara någon månad efter att Klarna förvärvat Prisjakts största konkurrent Pricerunner. Det hade då skett andra affärer på området och Dan Ouchterlony, som då var chef över Schibsteds affärsområde “Ventures – och Financial Services” men som nu lämnat det norska bolaget, bekräftade för Breakit att affärerna skapade svallvågor som Schibsted planerade att utnyttja.

“Nu rör det sig på marknaden, och det finns möjlighet att gå in aktivt i det.  Eller att bolaget blir till salu – om någon är villig att betala väldigt bra. Men vi har ett öppet sinne. Det kan sluta på olika sätt”, sade Dan Ouchterlony till Breakit i februari. 

Schibsted äger bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet i Sverige. 

Läs mer