Sök

Nelly tappade försäljning – men minskade förlusten

Nellye-handelMode

Ludvig Anderberg. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

E-handelsbolaget Nelly tappade i försäljningen i tredje kvartalet. Det framkommer i den färska delårsrapporten som presenterades under tisdagsmorgonen. Omsättningen sjönk med 9 procent till totalt 284,3 miljoner kronor. Även rörelseförlusten krympte under perioden. 

Här är några hårda siffror från Nellys rapport:

  • Rörelseresultatet blev -11,9 miljoner kronor (-27,3).
  • Resultatet före skatt var -16,3 miljoner kronor (-29,5).
  • Resultatet efter skatt blev -15,9 miljoner kronor (-29,4).
  • Resultat per aktie hamnade på -0,88 kronor (-1,63).

Det har varit ett turbulent år för e-handlaren. Kristina Lukes fick sparken från vd-posten i början av sommaren efter bolagets vinstvarning några dagar tidigare. Ny på topposten är Ludvig Anderberg, som i vd-ordet konstaterar att den svagare försäljningen kan härledas till flera förklaringar. 

"Vi upplevde under kvartal tre en svag försäljning på en marknad präglad av ett högt rabattryck, en minskad trafik och en kund som i rådande omvärldsläge är mer avvaktande.”

Han skriver vidare:

”Vårt aktiva val att öka aktivitetsnivån mot kund i syfte att realisera lager påverkade bruttomarginalen negativt."

Nelly sjösatte i mitten av året ett sparprogram. Detta efter att halvårsrapporten visat ett rörelseresultat på -42 miljoner kronor. Enligt den nya vd:n är Nelly bara i början av sin omställningsresa. 

"Kostnadsbesparingsprogrammet som tidigare kommunicerats avser reducera de löpande operativa kostnaderna med 40–50 miljoner kronor på årsbasis, och förväntas få full effekt från och med andra kvartalet 2023", skriver Ludvig Anderberg.

Vd:n radar upp flera punkter där Nelly behöver vara riktigt bra för att nå målet att bli ett lönsamt e-handelsbolag. Det handlar om allt från att utveckla pricksäkert mode till konkurrenskraftiga priser mot målgruppen, unga kvinnor i Norden, och att få till en slimmad högpresterande organisation. 

Läs mer