Sök

Klarna teamar upp med Advisa-grundarens nya tjänst – lovar högre lån till ditt bolag

Klarnafintech

Kristoffer Lindqvist är medgrundare på Advisa. Foto: Olle Aronsson

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Klarnas open banking-plattform och Advisa-grundarens Krea har ett saftigt erbjudande till små bolag i behov av kapital. Tillsammans lovar de att öka lånet och kapa räntekostnaderna.

Hur? Detaljerad data är svaret. Efter pandemin vill långivarna utvärdera bolagen utifrån kassaflödet.

Klarna har genom sin open banking-plattform Klarna Kosma inlett ett samarbete med lånesajten Krea, grundad av Kristoffer Lindqvist som också ligger bakom Advisa. Tillsammans ska bolagen erbjuda små och medelstora bolag både större lån och lägre ränta, heter det i ett pressmeddelande. 

Det hela går till så att ett företag som söker finansiering genom Kreas tjänst med hjälp av Klarna Kosmo på ett – enligt bolagen – säkert och snabbt sätt kan föra över detaljerad transaktionsdata från sitt konto hos företagsbanken till Kreas plattform. Datan skickas till över 30 banker och långivare, som i nästa steg återkommer med sitt allra bästa erbjudande. 

Bolagen skriver att en detaljerad bild av den dagliga verksamheten ger långivarna säkerheten att erbjuda i genomsnitt 15 procent större lån till 4 procent lägre ränta. 

”Det här är ett fantastiskt exempel på att open banking skapar faktisk nytta för små och medelstora företag, som är en drivande kraft i många ekonomier. Genom att öka och förenkla tillgången till högkvalitativ data möjliggör Klarna Kosma att fler innovativa fintechs får möjlighet till finansiering med bättre villkor”, säger Wilko Klaassen, open banking-chef på Klarna Kosma, i en kommentar.

Carsten Leth är marknadschef på Krea. Han säger att det har blivit viktigare för långivare att utvärdera företag utifrån deras senaste kassaflöde. 

”Klarna Kosmas Open Banking-lösning möjliggör för oss att hjälpa fler företag får tillgång till finansiering med bättre ränta.”

När Kristoffer Lindqvist presenterade Krea i Breakit för två år sedan så sa han att företagsidén föddes ur Advisa, och hur bolaget som riktar in sig på konsumenter som vill samla privatlån inte kunde täcka behoven ur ett företagsperspektiv.  

“Precis som jag sa innan så gillar jag Advisas fokus på att hjälpa konsumenter att samla privatlån. Jag tror däremot inte att företagare ser sig själva som kunder till Advisa, utan varumärket och processen bör skräddarsys efter företagarnas behov. Där kommer Krea in. Jag noterar att våra konkurrenter blandar mycket mer friskt med många produkter under samma varumärke, vilket jag inte tror leder till det bästa för kunderna”, sa han. 

Krea ökade förra året sin omsättning från runt 7 miljoner kronor till 10 miljoner kronor. Bolaget minskade 2021 sin rörelseförlust från -20,4 miljoner kronor till -12,4 miljoner kronor. 

Läs mer