Sök

Odd Molly i trubbel (igen) – ansöker om rekonstruktion

Odd MollyMBRSe-handel

Bild från bolagets glansdagar – när den karaktäristiska koftan sågs på var och varannan. Foto: TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Odd Molly är finansiellt pressat igen.

Klädbolaget kommer på måndagen ansöka om rekonstruktion.

Odd Molly, mest känt för sina folklore-inspirerade koftor och mycket hajpat i början av seklet, ingår numera i den börsnoterade diversehandlaren MBRS. Av ett pressmeddelande från MBRS framgår att Odd Molly på måndagen kommer att ansöka om företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.

“Rekonstruktionsansökan är en nödvändig åtgärd för bolaget till följd av en generellt sjunkande efterfrågan på sällanköpsvaror och fortsatt negativa framtidsutsikter för detaljhandeln, där konsumenterna påverkas starkt av ökad inflation och höjda ränte- och energikostnader”, skriver MBRS om Odd Molly.

Utöver Odd Molly ingår varumärket Hunkydory i bolaget som ansöker om rekonstruktion.

“I likhet med många andra företag inom branschen har dessa snabba förändringar drabbat bolaget hårt och riskerar att leda till en akut likviditetsbrist, om inte kraftfulla åtgärder vidtas”,  het det vidare.

Under det tredje kvartalets har Odd Mollys försäljning “minskat kraftigt”. Samtidigt ökade kostnaderna.

“Bolaget har stora utmaningar i att snabbt anpassa kostnadsstrukturen till den nya marknadssituationen”, skriver MBRS om Odd Molly.

Nu ska en ny affärsplan tas fram parallellt med en minskning av kostnaderna. I den processen ingår även “en omstöpning av design och varumärke”. Bolaget bedöms ha erforderlig likviditet under rekonstruktionsförfarandet.

Kändisägare

MBRS, som är noterat på NGM Nordic SME, är resultatet av flera samgående under hösten 2021. Först förvärvade det börsnoterade We are spin Dye klädmärket Odd Molly från ett annat börsbolag som senare blev fastighetsbolag. Därefter slogs bolaget ihop med kläd- och e-handelsgruppen Best of Brands

Sedan dess har flera chefer lämnat MBRS som sedan tidigare ansökt om konkurs för shoppingplattformen Campadre och för Best of Brands. Största ägare i MBRS är den före detta Kinnevik-direktören Pelle Törnberg. Entreprenören Torsten Jansson och fastighetsinvesteraren Ilija Batljan är också storägare. 

Läs mer