Hannah Meiton är medgrundare av det nyligen lanserade SaaS-fokuserade investmentbolaget Ampli. Hur tror du att marknaden utvecklar sig givet siffrorna vi får från exempelvis Accel och Bessemer den här veckan? “Det har varit relativt få transaktioner under hösten i vårt segment, alltså inom nordiska SaaS B2B i tidig fas. Det är drivet både av investerare som valt att fokusera tid och kapital på existerande bolag (genom exempelvis bryggrundor), men också drivet av bolagen som fokuserat på att förlänga runway genom att sänka kostnader och skjuta på sina egna investeringar. Så generellt sett har det varit dålig transparens och få exempel kring prissättning”. “De nya värderingarna håller fortfarande på att stabiliseras, men man kan ändå se att de har kommit ner betydligt. Sedan har framtida lönsamhet blivit en viktigare komponent, med några få undantag, vi ser exempelvis en fortsatt hög efterfrågan inom climate-tech och AI”. På lite längre sikt då? “Vi tror att 2023 blir ett år där många av bolagen som initialt fokuserade på att förlänga sin runway kommer att behöver ta in nytt kapital. Potentiellt kan värderingarna komma att gå ned ytterligare innan de stabiliserar sig.” Vinnare och förlorare i det här läget? “Min syn är att en normalisering av värderingar kombinerat med ett större fokus på underliggande sunda affärsmodeller, samt längre processer kring kapitalresning är positivt för SaaS-sektorn som helhet och bygger starkare bolag på lång sikt. På kort sikt så finns det såklart alltid grupper som drabbas av snabba värderingsförändringar – framförallt bolag som reste kapital och investerare som investerade till höga värderingar under förra hösten och som redan nu befinner sig i en situation där de behöver resa nytt kapital för att överleva”. Kamjar Hajabdolahi, medgrundare och partner på Blq invest, som investerar i startups någonstans mellan änglarna och riskkapitalbolagen. Ett område som enligt siffrorna ovan inte har varit lika kraftigt påverkade. Att värderingarna på SaaS-bolag har minskat är ingen nyhet längre. Nu kommer också siffror på en kraftig minskning i investerat kapital. Hur ser det ut på marknaden egentligen? “Det finns mycket torrt krut kvar att investera. Pengarna har inte försvunnit än. Men från entreprenörernas sida är det många excel- eller pitchdeckbolag som inte har kunnat visa upp bankable metrics. De måste leva i verkligheten nu och sänka värderingen väsentligt – om de ens lyckas få in pengar”. “Samtidigt måste investerarna också förhålla sig till den nya verkligheten. De som bara var intresserade av intäkter, särskilt inom SaaS, har nu fått rikta om sig för att fokusera på lönsamhet. Det leder till sänkta värderingar.” Var påverkar det mest? “Det ser nog tuffare ut i serie A och uppåt, med investerare som inte vill gå in och försvara den gamla tillväxten som de stöttade tidigare.” Har entreprenörerna ni möter landat i att det här är verkligheten nu? “Det är många som blir förvånade fortfarande, eftersom att de vill försvara sin gamla värdering. Då brukar vi fråga; vad lovade ni förra rundan och vad har ni åstadkommit? Där fallerar många bolag just nu, alla har inte ens koll på vad det innebär att ha en underliggande lönsamhet.” SaaS-investeringarna har blivit betydligt färre det senaste kvartalet, hur ser det ut hos er? “Vi växer just nu snabbare genom förvärv än genom renodlade investeringar och vi ser att det är något som entreprenörerna tar emot positivt. Chansen att vara med i något större, tillskott av kapital och synergifaktorer.” En affär av den typen gjorde Blq nyligen i Quickchannel och Screen9. Tror du att vi kommer se en ökning i förvärv och sammanslagningar? “Det är något vi ser redan nu på bolagsnivå, kundanskaffningsnivå och på så kallade acquires. Jag tror att vi kommer se fler förvärv i alla de tre leden framåt också.”