Sök

SaaS Brief: Veckans hetaste nyheter

SaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

De senaste siffrorna från Accel och Bessemer bjuder på mindre munter läsning. Dessutom veckans hetaste nyheter.

Den här veckan bjöd på en hel del uppmärksammad statistik. Och det var inte de muntraste av siffror som presenterades någonstans.


Så vi börjar med några skämt:

Vi noterar att majoriteten av SaaS-skämten på Twitter drogs i juli 2020. De är också hyfsat begränsade i sitt upplägg. Jag är ganska säker på att det här är sista gången vi ser SaaS-skämt i det här nyhetsbrevet.

Siffrorna då? 

De kommer här i nyhetssvepet.

Veckans SaaS-svep

  • Om du inte orkar hoppa direkt in i Euroscape-rapporten, så har mina branschkollegor på Sifted sammanfattat den fint i en artikel. Framförallt handlar det om att mindre pengar har investerats i europeiska SaaS-bolag under årets tredje kvartal, mycket mindre till och med.

    Men några som överlag har fått mer pengar under 2022 är de små SaaS-bolagen, där A-rundornas storlek har ökat medan sådd-rundorna ligger kvar på samma nivå. B-rundorna har däremot minskat något jämfört med 2021.

    Inte sedan 2019 har det heller skapats färre SaaS-unicorns under ett kvartal. Endast ett bolag, vilket enligt min kännedom borde vara spanska Factorial.

     

  • Gänget på SaaStr har kollat på Bessemers senaste utgåva av Parting the clouds som konstaterar att de återkommande intäkterna fortsätter att värderas betydligt lägre än för ett år sedan.

    “The average ^EMCLOUD multiple is 5.8x ARR and the median is 4.6x. This is about (75%) below the average 21.6x and median 17.3x it was a year ago. We sit at a 4.6x mean forward ARR multiple”, kan vi läsa i Parting the clouds.

    Med den informationen framför sig konstaterar de att:

    “Allt annat lika, om din startup har dubblat det senaste året, så är den nu värd hälften av vad den var då.”

    Och relaterat till punkten ovan, om att det bara skapades en SaaS-unicorn det senaste kvartalet:

    “De flesta unicorns är antagligen inte unicorns längre. Även om de har dubblat så är det inte tillräckligt för att ta sig tillbaka till miljarddollarvärderingen. De måste ha ökat intäkterna gånger fyra.”

    Konstateras gör också att det fortfarande är nära de bästa av tider vad gäller intäkter och tillväxt för SaaS-bolag. Samtidigt som det är nära de sämsta av tider för intäktsmultiplar.

    Ni hittar fler insikter likt de ovan hos SaaStr.

     

  • Adtech-bolaget Brightbid ska hjälpa företag att förbättra sina resultat på Google ads. De har nyligen tagit in 25 miljoner i nytt kapital, där investerarna heter saker som Filip Lilja (medgrundare av Einride), Mikael Lindblom (medgrundare på Medius) och Thor-Olof Philogéne (grundare på Stravito).

    "Vår ambition är att hjälpa stora och små företag världen över att konkurrera med växande CPC-kostnader och leverera optimerade kostnadseffektiva kampanjer med den AI-drivna tekniken som vi har utvecklat. Vi ser verkligen fram emot nästa steg i Brightbids utveckling då vi arbetar nära vår växande kundbas med över 400 företag”, säger Gustav Westman, grundare och ny vd för Brightbid i ett pressmeddelande.

     

  • Funderar du på att sänka priserna på din produkt? Eller kanske ge lite saftiga rabatter i dessa osäkra tider? Då kanske du borde tänka om, åtminstone enligt Techcrunch som skriver om vad du borde tänka på i prissättningen (och din affärsmodell).
     

  • Modular Finance är ett av Sveriges lönsammaste SaaS-bolag (det här gänget utmanar om titeln). Nu har de hamnat i ett jobbigt bråk med den viktigaste leverantören, Euroclear. Det handlar kort och gott om bolaget som ligger bakom datan om ägarinformation i noterade bolag i Norden, som nu har sagt upp sitt avtal med Modular Finance, och lagt ned tjänster. Vilket skulle kunna leda till problem för det sistnämnda bolaget. Det skulle kunna bli en stökig affär, och ni kommer så klart att kunna följa händelseförloppet på Breakit.se.

Läs mer