Sök

Tufft kvartal för Bubbleroom – nya lagret tyngde

Bubbleroom

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Bubblerooms tredje kvartal blev ingen fest.

Tillväxten var knaper och resultatet påverkades av den lagerflytt som e-handlaren nyss har genomfört.

Bubbleroom, som numera är helt fokuserad på kvinnosegmentet och då särskilt på fest- och partyklänningar, redovisar en omsättning på 91,4 miljoner kronor för det tredje kvartalet, en nedgång med 0,9 procent (men en liten ökning om man justerar för den B2B-affär som bolaget sedan tidigare har avslutat).

"Tredje kvartalet var redan i förväg förväntat att bli vårt mest utmanande kvartal under 2022, då vi under kvartalet flyttat till vårt nya huvudkontor, studio och lager, en historisk milstolpe för bolaget", skriver bolagets vd Ville Kangasmuukko Nordström i rapporten och berättar att lagerflytten bland annat medför en försenad lansering på nya marknader via Zalando.

"Vår tillväxt är lägre än tidigare kvartal, men under rådande omständigheter är jag nöjd att vi fortsätter öka försäljningen och fortsätter på inslagen bana att stärka vår marknadsposition", fortsätter han. 

Det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (ebitda) blev -6,7 miljoner kronor, ned från ett nollresultat tredje kvartalet i fjol. 

"På grund av lagerflytten har vi valt att vara något restriktiva med priserbjudanden respektive kampanjer för att kunna säkerställa en säker och smidig flytt. Den lägre försäljningsvolymen som följd har påverkat vår lönsamhet under kvartalet, men resultatet belastas även av engångskostnader direkt hänförbara till lagerflytten", skriver Bubblerooms vd. 

Inklusive de direkta kostnaderna för lagerflytten låg ebitda-resultatet på -13,6 miljoner kronor.

Breakit gjorde en längre intervju med Ville Kangasmuukko Nordström i våras i vilken han berättade om bolagets expansionsplaner och nya lager. 

Läs mer