Sök

I de tuffa tiderna: Willys går som tåget

MathemKinnevikMat på nätet

Klas Balkow, vd Axfood. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Willys har blivit Breakits inofficiella verktyg för att möta konsumenthumöret.

Axfoods kvartalsrapport avslöjar (tyvärr) att det går riktigt bra för lågpriskedjan.

Rapporten visar även att Axfood har gjort en Kinnevik: en stor nedskrivning av Mathem. Men dagligvarukoncernen är uppenbarligen ändå mer optimistisk än vad investmentbolaget är om e-handlarens värde.

Matpriser är inte något vi på Breakit brukar följa. Men nu är tiderna som de är och för snart två månader sedan kunde vi rapportera om hur Matpriskollen trivdes i det nya inflationsklimatet. På onsdagen fick våra läsare veta mer om Mathems många problem och “Vi ses på Willys” avslutades en krönika från mig i mitten av september apropå den skenande inflationen och de mörkare tiderna. 

Och nog verkar folk ha setts på Willys. Lågpriskedjans försäljning växte med 20 procent under det tredje kvartalet, visar ägaren Axfoods rapport.

Dagligvarukoncernens vd Klas Balkow betecknar Willys utveckling som “enastående” i vd-ordet i rapporten som offentliggjordes på torsdagsmorgonen.

Han skriver vidare att Willys “redovisar en fantastisk tillväxt i kvartalet, vilket inkluderar även volymökning till skillnad från marknaden som helhet där tillväxten helt drivits av prisökningarna”.

Willys, som utgör cirka hälften av Axfoods försäljning, hade en omsättning på 9,5 miljarder kronor under det tredje kvartalet, en uppgång med 20 procent. Det innebär att utvecklingen har accelererat under sensommaren. Willys växte med 9 procent under det första halvåret.

Neråt för Mathem

Lika glad är Klas Balkow troligen inte gällande ett annat varumärke inom koncernen: Mathem. Axfood blev ägare i Mathem våren 2022 då koncernens Mat.se formellt gick ihop med Mathem. Axfood fick aktier i betalning och äger 16,5 procent av Mathem.

Axfood gör precis som den andra storägaren, Kinnevik, och skriver ned värdet på sitt innehav, från 841 miljoner kronor till 206 miljoner kronor. Det motsvarar en nedjustering på drygt 75 procent – helt i linje med Kinneviks motsvarighet.

Men det finns också skillnader. Axfoods värdering av hela Mathem uppgår till 1.248 miljoner kronor – dubbelt så högt som Kinnevik som ligger på 625 miljoner kronor. Skillnaden kan förklaras med att de båda bolagen använder olika värderingsmetoder (och möjligen även har olika syn på bolagets framtidsutsikter).

“Axfoods innehav i Mathem klassificeras som en finansiell tillgång värderad till verkligt värde via övrigt totalresultat”, skriver Axfood i sin rapport. 

 

Läs mer