Vad händer om hjärnan bakom världens största talangjakter möter en av de största hitmakarna i musikhistorien – på Tiktok? Kommer det bli en hit (eller flera)? Vi blir snart varse. Tiktok ska tillsammans med bland annat skivbolaget Universal och den koreanska teknikjätten Samsung lanserat konceptet Stemdrop, en slags inkubator för nya talanger och artister. Samarbetet backas av Simon Cowell och Syco Entertainment, pionjärerna bakom tv-koncept som Idol och Talang, och har som grädde på moset fått med sig hitmakarteamet Max Martin, Savan Kotecha och Ali Payami. Den 26:e oktober släpper det flerfaldigt Grammy-belönade teamet sextio sekunder av en helt ny singel exklusivt på den kinesiska sociala medier-appen. TikTok-kreatörer kommer sedan få producera egna versioner av den nya låten. Samsungs bidrag är en så kallad ”Stemdrop mixer”, som gör det möjligt att experimentera med effekter och melodier för skapa en unik version av låten. I pressmeddelandet säger Simon Cowell att en hit kan förändra en karriär över en natt. “Med tiotusentals låtar uppladdade varje dag kommer denna idé att ge blivande artister möjligheten att samarbeta med några av de mest framgångsrika låtskrivarna i världen. Utgångspunkten var alltid väldigt enkel... 'Vad skulle hända om världens bästa låtskrivare skrev en låt för världen...?'” ”Jag vet att det finns så många otroligt begåvade människor som försöker sticka ut och jag hoppas och tror att detta kan göra stor skillnad för deras karriärer. Att Max Martin, Savan och Ali har bestämt sig för att ge den här låten till TikTok-communityt för att spela in och samarbeta med dem, säger allt om dem.”