Sök ikon

Spelbolaget Paradox omsättning krymper efter kanonåret

Artikel bild
Skärmdump från spelet Cities: Skylines och bolagets vd Fredrik Wester. Foto: pressbild.

Under första kvartalet 2016 omsatte bolaget 93 miljoner kronor - med succéspelet Cities: Skylines som den stora kassakon.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Nu släpper spelutvecklaren och förläggaren Paradox Interactive sin första offentliga kvartalsrapport någonsin.

Under första kvartalet 2016 omsatte bolaget 93 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 25 miljoner kronor.

Det är ett betydligt sämre resultat än samma period 2015 mycket på grund av den explosionsartade försäljningen av stadsbyggarspelet Cities: Skylines. Första kvartalet 2015 omsatte bolaget över 200 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 97 miljoner kronor.

Den sjunkande omsättningen motiveras även med att bolaget inte har släppt några helt nya spel under första kvartalet 2016 utan endas expansioner till existerande spel.

Under nästa kvartal släpps ett par större satsningar vilket potentiellt kan leda till att tillväxten skjuter i vädret igen.

"Årets andra kvartal kommer att innehålla två stora releaser i form av Stellaris och Hearts of Iron IV. Nu siktar vi också på en notering i och med vår release denna morgon där vi formellt annonserar att vi går till börsen", skriver bolagets vd Fredrik Wester i vd ordet.

Förra året ökade bolaget omsättningen över 400 procent efter att Cities: Skylines blev en supersuccé. Redan första månaden efter lanseringen i mars hade över 1 miljon kopior sålts.

I anslutning till kvartalsrapporten bekräftar även bolaget spekulationerna om att en börsnotering är på gång. Datumet är satt till 31 maj. Läs mer om noteringen här.

Läs mer