Omsättningen i e-handeln steg med 19 procent i september jämfört med samma månad föregående år, visar Svensk Handels e-handelsindikator. Det betonas dock att jämförelsemånaden i fjol var ovanligt svag med den lägsta omsättningen sedan pandemin startade, vilket förklarar uppgången i september i år. Hittills under året har omsättningen minskat med 10 procent när det gäller konsumenternas e-handel från enbart svenska aktörer och med 13 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas. ”E-handeln i september överraskade med en stor uppgång, även om jämförelsen görs med förra årets svagaste försäljningsmånad. Jämfört med augusti i år var uppgången 8 procent i september. En del av detta kan förklaras med prishöjningar, men vi bedömer att det även var en viss uppgång räknat i volym i september. E-handeln återhämtade sig alltså något i september jämfört med de senaste månadernas svaga utveckling", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel. Andelen konsumenter som e-handlat var 68 procent i september, marginellt lägre än förra året.