Christina Melle är utbildad socionom och har startat flera företag inom omsorgsområdet, med arbete inom jour- och familjehemsplaceringar, HVB-hem och skyddade boenden. Under sina många år i branschen, där hon drivit de egna bolagen Esotera och Amandia, så såg hon att administration tog upp väldigt många timmar som handläggare och utförare inte kunde lägga på barnen eller stöd till familjehemmen. Det fick henne att utveckla ett verktyg för att minska mängden tid som behövde läggas på att skriva rapporter. När hon sedan blev föräldraledig föddes idén om att ta sitt verktyg vidare som ett eget SaaS-bolag. Nu har Christina Melle lanserat Humandoc. Ett SaaS-bolag som enligt grundaren själv ska minska tiden som handläggare lägger på administrativa uppgifter från cirka tio timmar per barn och månad till sju minuter. “Det måste skrivas gedigna rapporter varje månad utifrån BBIC (Barns behov i centrum) som ska ge en utförlig bild av exempelvis barnets hälsa, utbildning, sociala relationer med mera. Det kräver kanske mellan sju och tio A4-sidor för att fånga upp alla nyanser av hur ett barn har det i en familj. Rapporterna är till för att socialtjänsten ska känna sig trygga med att barnen får växa upp under goda och trygga förhållanden i sina familjehem”, säger Christina Melle och fortsätter: “Systemutvecklare har inte hittat ett sätt att digitalisera områden som beskriver subjektiva känslor och som ger ett stöd till socialtjänsten. Men jag har hittat ett sätt att digitalisera min socionomkompetens in i ett systemstöd. Innovationen är ett dynamiskt handledningsstöd i kombination med smartness.” Enligt Christina Melle har hon själv använt en tidig version av verktyget på 150 barn i sin egna verksamhet i Esotera med bra resultat. Den första versionen för marknaden ska däremot vara redo först senare i år. Idag är Humandoc en del av Science park Jönköpings inkubator och bolaget har precis fått en investering på 300.000 kronor av Almi Invest. Utöver det finansierar grundaren verksamheten själv.