Igår kom beskedet om att last mile-aktörerna Early Bird och Dooris går ihop. Nu kommer nästa tecken på att det pågår en jakt på besparingar och synergier när Kicks och Skincity går ihop och bildar en ny skönhetsjätte med över 4 miljarder kronor i omsättning. “Genom att vi nu går samman och skapar Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden har vi större kraft än någonsin att stärka både Kicks och Skincity ytterligare som ledande destinationer och varumärken”, säger Freddy Sobin, vd på Kicks i ett pressmeddelande. “En viktig del är även att våra bolag delar samma värdegrund och vi är övertygade om att vi kommer bli starkare tillsammans.” Skincity grundades av Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman och 2017 gick Axel Johnson in som delägare för att köpa hela bolaget under förra året. ”För oss har kundnöjdhet alltsedan starten stått i fokus och vi gläds åt att samgåendet med KICKS möjliggör förstärkt kraft till att vidareutveckla och stärka Skincitys position och kunderbjudande”, säger Pernilla Nissler vd på Skincity. “Tillsammans stärker vi vår investeringsförmåga och konkurrenskraft – vi blir helt enkelt starkare tillsammans.” Bolagen kommer att gå samman men de båda bolagen kommer även fortsättningsvis att existera som fristående varumärken. Skincity omsatte förra året 493 miljoner och gjorde en förlust på 22 miljoner. Kicks omsatte 3,65 miljarder med ett resultat på 70 miljoner kronor. Vd för det nya bolaget blir Freddy Sobin.