Sök

Lyko ökar trots kärvare tider: ”Kunderna fortsätter prioritera skönhetsköp”

Lykoe-handel

Rickard Lyko, vd Lyko. Foto: Press och Instagram

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Inga tecken på snålblåst i Lykos tredje kvartal.


Lyko som säljer skönhetsprodukter på nätet såg en försäljningstillväxt på 15,4 procent under det tredje kvartalet. Det framgår i bolagets delårsrapport som presenterades under tisdagsmorgonen. 

Här är några hårda siffror från rapporten. 

  • Nettoomsättningen landade på 560,8 miljoner kronor (486 miljoner kronor)
  • Rörelseresultatet uppgick till 24,5 miljoner kronor (19,6 miljoner kronor)
  • Försäljningstillväxten kom in på 15,4 procent (28,2 procent)

Enligt bolagets vd Rickard Lyko märks ännu inga tecken på tuffare tider i kundernas konsumtionsmönster. 

”Det är med glädje jag summerar resultatet för tredje kvartalet och konstaterar att kunderna fortsätter att prioritera sina skönhetsinköp. Vi fortsätter att leverera en stabil tillväxt trots tuffa jämförelsetal och oro i omvärlden”, skriver han i vd-ordet. 

Det framgår inte av rapporten hur stor del av försäljningstillväxten som var organisk. Både e-handel och fysiska butiker bidrog till försäljningen. 

Rickard Lyko konstaterar att bolaget har gjort sitt bästa tredje kvartal någonsin. Samtidigt skriver han att bolaget fortsätter att balansera både tillväxt och lönsamhet.

”Vi har uppnått en lönsamhetsnivå som vi succesivt ska lyfta ytterligare genom förbättringar i verksamheten.”

Lyko är lönsamma i Sverige, Norge och Finland. För att öka lönsamheten har bolaget stängt butiker som har haft för få kunder. 

Läs mer