I förra veckan kunde vi berätta att Almis kommunikationschef Maria Kessling fått ett nytt extrajobb när hon klev in i SaaS-bolaget Kits styrelse. Men det är inte bara ett extrajobb hon har tagit, nu kan vi också berätta att hon lämnar Almi helt och istället kliver på som vd i modebolaget Maxjenny, grundat av Maxjenny Forslund. “Det är med stolthet jag lämnar och ser hur riskkapitalbolaget Almi Invest investerat i närmare 700 bolag”, säger Maria Kessling i en mejlintervju. “Att få vara så nära entreprenörerna ur ett investerar-, PR-, marknads- och ägarperspektiv är otroligt utvecklande och nu lockar en ny bolagsresa.” Vad fick dig att hoppa på det här? “Att bygga bolag är otroligt utvecklande samtidigt som jag har en stark passion för mode. Modebranschen behöver bli mer hållbar. Maxjenny utgår från slow-fashion med hög kvalité och är ett extravagant modevarumärke som lever över trender. Det är framtiden! Maxjenny skapar unika prints med en färgstark design som har burits av bland annat Madonna, kungligheter såsom kronprinsessan Victoria och prinsessan Sofia samt artister, programledare och affärsfolk som vågar sticka ut.” Hur techigt är Maxjenny? “Maxjenny använder den senaste digitaltryckstekniken och är också certifierad och använder 100 OEKO-Tex, som är världens ledande märkning för textiler som inte innehåller hälsoskadliga ämnen. Vi befinner oss i den fysiska världen, men följer det som sker i fashiontech inom metaverse och digitalt modeskapande.” Du har suttit i deras advisory board sedan 2020, hur kom du i kontakt med dem? “Jag träffade den talangfulla grundaren och designern Maxjenny Forslund och vi klickade direkt i kundrelationen. Därifrån har det växt tills jag fick erbjudande om att gå in som vd.” Vilka erfarenheter tar du med dig som du kan utnyttja när du ska bygga bolag? “Dels har jag själv haft en investerarroll och följt bolag som går igenom alla faser, kriser och möjligheter. Det kan handla om att hantera alltifrån marknadspositionering, PR, ägarkrets, vd-byten, kapitalresning, mediakriser, utlandsexpansion till att maximera exitmöjligheter. Jag har också varit med under dot.com eran i världens första företag som gjorde rating av intellektuellt kapital som sedan såldes till ett japanskt bolag.” Har ni hunnit sätta upp mål, isåfall vilka? “Tillsammans med teamet har vi ambition att växa utanför Skandinavien och öka vår online-närvaro. På sikt ser vi Asien/HongKong och USA som intressanta marknader. Inom det närmsta året kommer i att göra pilotsatsningar för att se hur varumärket tas emot där.” Maxjenny har ännu inte lämnat in någon årsredovisning i Sverige.