För bara ett par veckor sedan kom beskedet att Instabox och Budbee slås ihop. Att det två bolagen, som båda har som affärsidé att se till att e-handelsleveranser kommer fram till sin slutdestination såg Breakits Stefan Lundell som ett tecken på ett stundande blodbad. Idag kommer Sveriges största mediehus med ett besked som åtminstone bekräftar att det är en konsolidering på gång på last mile-marknaden. Det handlar nämligen om Early Bird, som ägs av Sveriges största mediehus bland annat Bonnier News, Schibsted, NTM och VK Media, och Dooris som ägs av Bonnier News och Schibsted, går ihop och blir ett. “Både Early Bird och Dooris ökar i volym, trots att den svenska e-handelsmarknaden bromsat in under 2022”, säger Gustaf Öhrn, styrelseordförande i Early Bird. “Ambitionen med ett samgående är att vi ska kunna nyttja den bästa tekniken och kompetensen från båda bolagen”. Ett sammangående borde också kunna innebära stora synergieffekter eftersom båda bolagen använder sig av tidningsutdelarna för att leverera paket till kunder under tidiga morgnar. “Early Bird och Dooris har idag liknande tjänsteportfölj och det känns naturligt med ett samgående, där alla fantastiskt duktiga medarbetare från båda bolagen kan fortsätta utveckla ännu vassare tjänster tillsammans”, säger Pelle Lönn, nuvarande vd Early Bird. “Allt för att göra näthandlande kunders upplevelse så bra och smidig som möjligt.” Dooris omsatte 747.000 kronor förra året och gjorde en förlust på 16,8 miljoner. Early Bird registrerades i fjol och har inte hunnit lämna någon årsredovisning ännu.