Sök

Filippa K lanseras på jätteplattformen – når ut till en miljard kunder

Filippa Ke-handelMode

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Filippa K tar klivet ut på megamarknaden: ”Stor efterfrågan på skandinaviskt mode.”

Modevarumärket Filippa K – utposten för skandinaviskt svalt mode – tar steget in på den kinesiska marknaden och lanseras på Tmall, Alibabas egna e-handelsplattform. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Tmall rankas som världens största e-handelsplattform med en miljard användare.

”Skandinaviska kunder har älskar Filippa K i många år så jag är väldigt glad över att introducera varumärket i Kina i år. Modehuset har en unik position med lyxmode och en distinkt skandinaviskt designperspektiv med rötterna i hållbarhet”, säger bolagets vd Rikard Frost i en kommentar.

Mei Chen, chef för mode och lyxvaror i Storbritannien, USA och norra Europa välkomnar Filippa K till Tmall: 

”Den kinesiska marknaden erbjuder stor potential för skandinaviska modemärken där det finns en stor efterfrågan på tidlös skandinavisk design och kvalitetsvaror med hållbarhetsprofil.”

Filippa K grundades 1993 av Filippa Knutsson, tillsammans med dåvarande maken Patrik Kihlborg och affärspartnern Karin Segerblom

Filippa Knutsson kommer från en tämligen unik entreprenörsfamilj. Hennes pappa Lasse Knutsson drev modekedjan Gul & Blå och hennes bror Sebastian Knutsson är grundare till spelbolaget King som ligger bakom världssuccén Candy Crush Saga.

Filippa K hade en omsättning på nära 500 miljoner kronor förra året med ett resultat på 5,2 miljoner kronor.

Läs mer