Sök

Annonssamarbete med Breakit

PR-proffset: Så bygger du hype och ett relevant varumärke för att komma närmare kund

BreakitScaleupScaleup Day

Apollonia san Contreras medverkar på Breakit Scaleup Day i Malmö den 9 november.

Mary Ekstam

Mary Ekstam

Digital marknadsförare

PR-proffset Apollonia San Contreras, Head of PR på Thevea Brands Group, ansluter som talare till Scaleup Day-turnéns första anhalt i Malmö den 9 november. Missa inte det – säkra din plats idag!

Årets viktigaste tillväxtdag är på ingång! Den 9 november samlas Malmös stjärnentreprenörer under ett och samma tak för att dela med sig av av sina viktigaste lärdomar och största misstag på sina tillväxtresor.

Scaleup Day i Malmö får du träffa andra grundare, vd:s och techledare – och får de viktigaste nycklarna för att växa med ditt företag. Dessutom lanserar vi Crash Courses och Breakout Sessions som går på djupet i de mest kritiska frågorna du behöver bemästra för att lyckas med ditt bolagsbygge. 

En av gästerna på årets Scaleup-scen i Malmö är PR-proffset Apollonia san ContrerasThevea Brands Group.

Under en timmes Crash Course kommer Apollonia att ge konkreta verktyg och tips på hur man tar marknadsföringen till nästa nivå vad gäller att bygga community digitalt, hur man arbetar framgångsrikt med Influencer Marketing och hur man på ett enkelt sätt kan komma igång med PR arbetet.

Mitt mål är att lyssnaren ska få med sig så konkreta tips som möjligt för att kunna starta igång redan dagen efter Crash Coursen, säger Apollonia san Contreras.

Men att sticka ut i dagens digitala landskap är minst sagt en utmaning – inte minst med en stram marknadsföringsbudget.

Apollonia listar sina 3 bästa tips för att sticka ut och göra succé i det digitala landskapet:

1. Lyssna (noga) – vad ställer kunderna för frågor via DM's och i kommentarsfältet? Vilka inlägg skapar bäst engagemang? Att lyssna noga och delta i diskussioner oavsett om det är positivt eller negativt och vara socialt aktiv i det digitala landskapet är en av de viktigaste sakerna när det kommer till att lyckas i det digitala landskapet. 

2. Omvärldsbevaka, men var redo att agera! Ta TikTok som ett exempel där trender uppstår varje dag. I sociala medier kan saker hända blixtsnabbt och då är det bra om man har ett team som är redo att reagera för att hoppa på trenden och skapa relevant innehåll. 

3. Involvera kunden – låt oss påminnas om att människor köper från människor och företag de gillar. Om de inte känner till dig eller vet vem du är – hur och varför ska de just välja ditt varumärke? Våga bjuda på behind the scenes, involvera medarbetarna i kommunikationen och gör det enkelt för kunden att lära känna ditt varumärke som exempelvis: varför ni startade, vad ert syfte är, hur ni jobbar eller visa upp er arbetskultur bara för att ge några exempel. 

Planera dina PR-aktiviteter – tajming är A och O

För att lyckas med varumärkesbyggande kommunikation krävs en väl utarbetad PR-plan.

Vilka är dina tips för en lyckad PR-strategi och hur ska man tänka? 

"Budskap, relationer och timing. Bestäm er för ert huvudbudskap som ska finnas som en röd tråd i all er kommunikation och bryt sedan ner huvudbudskapet i några konkreta delbudskap",  säger Apollonia.

"En annan viktig grej är att bygga ömsesidiga relationer med journalister som gagnar båda sidor (och ha respekt för deras arbete). Identifiera journalister som fokuserar på din bransch och tänk på att förse dom med nyhetsvärdigt innehåll."

"Och sist men inte minst tajming – precis som du planerar för kampanjer vad gäller timing bör du ha timing i åtanke när du planerar för dina PR aktiviteter."

Säkra plats till dig och teamet idag – gå 3 till priset av 2

Boka din biljett till Scaleup Day Malmö nu och lyssna till Apollonia san Contreras och andra företagsledare som lyckats med sina tillväxtresor!

Det blir en heldag maxad med inspiration, lärdomar och ett gäng viktiga nycklar att använda på resan mot att bli en scaleup. 

Spana in hela programmet till Scaleup Day Malmö – och boka din biljett här!

OBS: Scaleup Day Malmö har nu passerat – men du är varmt välkommen att anmäla dig till något av våra kommande stopp i Stockholm och Göteborg. 

Läs mer