Varje helg presenterar Breakit ett nytt och oprövat bolag under avdelningen “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med Tiptapp som har utvecklat en transportapp för återvinning.
Tanken är att användarna själva ska slippa åka och slänga sitt skräp utan istället få hjälp av någon som redan är på väg eller någon som vill tjäna en extra slant.
“All kommunikation och betalning sköts via appen, man behöver inte ens träffa varandra. Återvinning är i dag en trasig upplevelse och något som lätt framkallar ångest. Soptipparna ligger ofta otillgängligt och man måste ha bil. Istället hamstrar folk saker i sina förråd”, säger Tim Bjelkstam, medgrundare och vd för Tiptapp.
För ett år sedan sade han upp sig från Hemnet där han arbetade som vice vd. Han var aktuell för att ta över efter avgående vd:n Carl-Henrik Borg men när bolaget valde att plocka in en extern person på posten bestämde sig Tim Bjelkstam för att söka sig vidare.
“Jag och de andra grundarna hade träffats genom åren i olika sammanhang. Det började med att David Höök själv var frustrerad över problemet med hur återvinning hanteras och mejlade och frågade vad jag trodde om ‘crowdsourced recycling’och grovsopshantering. Ironiskt nog hade mejlet råkat hamna bland mina skräpmejl”, säger Tim Bjelkstam.
Via den digitala plattformen kan du få hjälp att bli av med allt från papper och glas till större grovsopor som cyklar, möbler och vitvaror.
"På sikt kommer det också att finnas möjlighet att som användare ta betalt för saker som har ett värde, till exempel kläder och begagnade leksaker som kanske inte lämpar sig för försäljning genom Blocket,” säger Tim Bjelkstam.
Så här fungerar tjänsten.
Du fotar av den gamla tv:n du vill slänga och anger priset du är beredd att betala för att någon ska hämta upp den. När någon tar på sig uppdraget pingar det till i appen och pengarna reserveras till upphämtarens konto. Först när du bekräftar att tv:n är borta så går betalningen igenom.
Tiptapp tar 10 procent av transaktionen.
Tjänsten har testats på Lidingö och har hittills laddats ned nästan 500 gånger. Ett 50-tal upphämtningar har gjorts. Inom kort ska Tiptapp lanseras i Stockholms innerstad. Därefter är målet att växa i stad för stad, inte nödvändigtvis i Sverige, utan grundarna har blickarna riktade mot London.
“Vi pratar med investerare i både Sverige och England. Hittills har vi inte tagit in något kapital alls men vi vill göra en första runda på 2-3 miljoner kronor för att kunna öka takten. Delningsekonomin kokar från alla håll och kanter. Vi har inga konkurrenter som gör exakt samma sak, men vi är många som tittar på transportsektorn i stort”, säger Tim Bjelkstam.