Meta står inför en av de största satsningarna någonsin – metaversum. Satsningen på ett alternativt liv på internet beräknas kosta Mark Zuckerbergs techbolag, som omfattar Facebook, Instagram och Whatsapp, hundratals miljarder kronor. Samtidigt är tiderna kärva för alla branscher och techvärlden är verkligen inte ett undantag. Metas aktie har fallit med 60 procent sedan årsskiftet vilket betyder att motsvarande 5000 miljarder kronor har gått upp i rök. Bolaget har slutat nyanställa och organisationen görs om. Enligt WSJ, som hänvisar till källor, kommer Meta dra ner på kostnaderna med 10 procent de kommande månaderna. Det är med den här bakgrunden DI har träffat Steve Hatch, chef för Metas verksamhet i norra Europa. ”Vi är inte immuna till omvärlden”, säger han till tidningen. Enligt den prognosen som Meta har kommer en miljard människor att använda metaversum om tio år. Det ekonomiska värdet som skapas kommer då att överstiga 3000 miljarder kronor, säger Steve Hatch. ”Vår inställning, och så som det sett ut historiskt vid ekonomiska nedgångar, är att organisationer som fortsätter investera – framför allt i innovation – är de som klarar sig bäst.” Nyligen lämnade Metas Sverigechef Sam Rihani bolaget. Då hade han varit där i 13 år. Hans roll kommer inte att ersättas utan hamnar under Nordenchefen Martin Ingemansson. I slutet av september berättade Sam Rihani för Breakit hur det var att få det där samtalet från Facebook 2009 och hur han tvekade på att ta jobbet. ”Jag hade Facebook själv, men jag var länge tveksam till om jag skulle tacka ja. På den tiden skrev man bara en rad och så hände det inte så mycket mer. Tror jag verkligen på detta? Kommer det bli något stort? Vad ska folk göra här? Det kändes väldigt okänt och ologiskt då. Idag är jag ju otroligt glad att jag gav det en chans.” Det fanns ingen dramatik bakom beslutet att lämna. Han tror att Meta kommer att vara relevant för människor även i framtiden. ”Man är så duktiga på att bygga utifrån ett ändrat användarbeteende som driver alla förändringar vi ser. Dessutom har Meta stor erfarenhet av att hantera utmaningar efter alla omställningar man gjort.”