Den sjöfartsträngsel som bevittnats efter pandemin har börjat lätta. Enligt prognoser från danska Sea Intelligence kan försörjningssituationen redan i vår likna en normal sådan – förutsatt det inte inträffar något oväntat, rapporterar Bloomberg. Bilden förstärks också av de tidigare köer av fraktfartyg som väntade utanför Los Angeles hamn. Från att som mest ha uppgått till 109 i januari i år, har siffran fallit ner till bara åtta i förra veckan. “Stressnivån har sjunkit, vi är tillbaka på en bra nivå”, säger Kipling Louttit vars team hjälper till att sköta trafiken vid hamnarna i Los Angeles och Long Beach. Samtidigt finns det gott om mörka moln som riskerar att leda till nya köer och ansträngda försörjningskedjor. Dit hör oväder, hamnstrejker, nya covid-nedstängningar i Kina och Ukrainakriget. I slutet av sommaren rapporterade Breakit om fallande fraktpriser som bland annat kunde förklaras med pressade hushåll och dämpad konsumtion. Experter som vi pratade med då bedömde att priserna även skulle fortsätta nedåt. “Baserat på ackumulerad information från kunder i USA, Europa och egentligen hela världen, tror jag att fraktpriserna kommer att sjunka ganska drastiskt inom en ganska överskådlig framtid. Det kan hända nästa månad, men det kan även bli om ett halvår”, sa Daniel Karlsson som är vd för Asia Perspective, en konsultfirma som hjälper västerländska bolag att göra affärer i Asien. Siffrorna kan få e-handlarna att jubla och riksbankschefen att skina upp, konstaterade Breakits Martin Hävner i Ring the bell i augusti. ”Det är ett komplext bakomliggande trassel och man ska akta sig för att tro att det nu är ordning och reda, bara för att man eventuellt kan dra ut en tråd från detta nystan. Men jag hävdar att de lägre fraktpriserna är av tillräcklig dignitet för att tjäna som utgångspunkt när du överlägger med dig själv om de kommande kvartalens strategi vad gäller investeringar – på börsen, i bolaget du chefar över eller vad det nu kan vara.”