Shein har skakat om modevärlden med sina (orimligt) låga priser och det fullkomliga berg av magtoppar, paljettkjolar och fejkpälsjackor den kinesiska e-handelsjätten producerar. Nu får den kinesiska generation Z-favoriten konkurrens av ett bolag som också har lyckats förföra de unga vuxna: Tiktok. Nyligen lanserade Tiktoks kinesiska ägarbolag Bytedance en ny e-handel för snabbmode, If Yooou, skriver E-handel.se. Sajten finns tillgänglig i flera europeiska länder däribland Spanien och Storbritannien, enligt den kinesiska sajten Pandaily. Om Bytedance nya satsning ska lyckas återstår att se. Bolaget har försökt och misslyckats förut i lågprissegmentet. Då hette märket Dmonstudio och lades ner efter bara tre månader. MARINERADE I ANKLAGELSER Sheins framgångståg över världen verkar närmast ostoppbart, trots allvarlig kritik. Bolagets namn är marinerat i anklagelser om upphovsrättsbrott, massiva klimatutsläpp och kopplingar till straffläger. Enligt experter som CNBC hänvisade till i juni kan kontroverserna hota startup-bolagets möjligheter att locka investerare vid en potentiell börsnotering. Men kunderna klagar inte. I somras rapporterade Breakit att Shein passerat H&M och Zara tillsammans i värde och för första gången överträffat Amazon i antalet nedladdningar på den amerikanska marknaden. Klimatpåverkan och hälsofarligt innehåll (förra året upptäcktes höga nivåer av bly i bland annat barnjackor) gör föga skillnad, noterade New York Times i ett reportage i början av september. Tidningen var på plats när unga konsumenter köade inför en pop up-öppning i Texas. ”Det är så prisvärt”, utbrast en ung kvinna. Hon skojar inte. En jacka kan kosta under 100-lappen – ett trepack strumpor runt 33 kronor. TRANSFORMATIV TILLVERKNINGSSTRATEGI Den enstaka pop up-affären är den mesta fysiska kontakt Shein-köparna har med företaget, utöver kläderna. Sheins framgångar handlar mycket mer om det digitala – Tiktok framför allt. Shein kallar sin approach till tillverkning för ”transformative”, alltså omvandlande. Bolaget börjar med att beställa en liten batch kläder – mellan 100 och 200 plagg – och håller sedan koll på intresset för kläderna online innan en större order görs. ”Det Shein har gjort är att etablera en ny standard”, sa Allison Malmsten vid konsultbolaget Daxue Consulting till CNBC i juni. ”Produkterna uppdateras mycket oftare och i en högre volym än hos något annan modeföretag.”