Sök ikon

Bonnier säljer Toca Boca – köps upp av leksakstillverkare

Artikel bild
Foto: Toca Boca/Flickr

Den svenska mediejätten säljer barnspelbolaget. Köparen är kanadensiska Spin Master.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Spelbolaget har specialiserat sig på att göra lekappar för småbarn. Totalt har bolaget utvecklat över 20 olika appar om allt från tåg eller robotar till hårklippning och matlagning. Sedan starten för fem år sedan har bolagets olika spel laddats ned över 140 miljoner gånger.

Bolaget är en avknoppning från Bonnier, som nu alltså säljer Toca Boca.

“Som ägare är vi stolta över att ha bidragit till en lysande start-up inom ramen för ett 200-årigt medieföretag. När Toca Boca nu är på väg att ta nästa steg är det affärsmässigt rätt för Bonnier att lämna över stafettpinnen till en ny ägare som har sin bas där Toca Boca vill växa, såväl produktmässigt och geografiskt”, säger Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media, i ett pressmeddlande.

Det är den kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master som köper upp bolaget.

“Spin Master är en ledande innovatör inom leksaker och underhållning, och vi ser fram emot ett spännande samarbete med dem för att fortsätta att utveckla våra varumärken Toca Boca och Sago Mini inom nya områden för barn runtom i världen”, säger bolagets vd Björn Jeffery.

I pressmeddelandet avslöjas inte någon köpsumma. Däremot har det tidigare spekulerats i en bolags värdering på mellan 0,5 och 1 miljard kronor men enligt Tech.eu är värdet sannolikt betydligt högre. En analys som Tech.eu gjort indikerar en värdering på uppemot 2 miljarder kronor.

2014 omsatte Toca Boca 82 miljoner kronor och gjorde en vinst på 11,5 miljoner kronor.

Läs mer