Sök

GÄSTKRÖNIKA

EMANUEL KARLSTEN: Förlorar stora influencers följare när de stöttar högerpartier?

Val 2022

Emanuel Karlsten.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Isabella Löwengrip, en av Sveriges största bloggare, hävdar att hon tappat följare efter att öppet ha stöttat Ulf Kristersson. Men är det så?

Emanuel Karlstens genomlysning av följarsiffror visar att det stämmer – men kanske inte på grund av att man just röstar höger.

Årets valrörelse var unik på flera sätt. Unik genom att den var tandlös, med lågt digitalt engagemang eller artiklar som fångade väljarna. Men också genom att fler av våra största digitala influencers tog politisk ställning i sina flöden den sista valveckan. Artisten Zara Larsson gick ut till stöd för Vänsterpartiet på både Instagram, Tiktok och Twitter. Amanda Schulman och Hannah Widell fick en audiens och fototillfälle med Magdalena Andersson som de, tillsammans med ett ställningstagande, publicerade i sina kanaler. Katrin Zytomierska ställde sig på Ulf Kristerssons sida, Ewa Röse på Miljöpartiet och Paulina Danielsson på SD:s.

Och så Isabella Löwengrip. Som faktiskt var särskilt unik, genom att hon redan förra valet, som nästan ensam stor influencer, tog politisk ställning. Då gick hon ut för stöd till Annie Lööf och Centerpartiet. Hon lånade till och med ut sin plattform till Annie Lööf i valets slutspurt. Men i år bytte Löwengrip lag och la ut en bild på Moderaternas Ulf Kristersson, och förklarade sitt stöd.

I efterhand menar Löwengrip att ställningstagandet kostat på. Dels har hon mottagit hot, dels har hon tappat följare. Men hon menar också att andra influencers som tagit ställning också tappat följare.
Stämmer det?

En genomgång visar att det stämmer att Isabella Löwengrip själv tappade följare efter att hon gick ut och tog ställning för Ulf Kristersson. Första dygnet tappade hon ungefär två tusen följare och under en två veckors period totalt knappt fyra tusen följare. Det är ett tapp på ungefär en procent för hennes totala 400.000 följare. Och det kommer från en redan nedåtgående trend där Löwengrip tappat 60.000 följare – eller 15 procent av totalen – sedan 2019. Ett avslöjande om statistikfusk skapade en nedåtgående spiral som slutade i ekonomisk kollaps för både Löwengrip, hennes bolag och de internationella karriärdrömmarna.

Utöver Löwengrip finns bara en annan stor kreatör på Instagram som under valveckan gått ut och tagit ställning för Ulf Kristersson: Katrin Zytomierska. Med drygt 170.000 följare tappade hon i samband med ställningstagandet knappt 600 följare. Zytomierska fick en stor följarboost när hon, onykter, la ut en bild på fotbollstjärnan Gerard Pique, vilket gav fick många internationella följare. Hon kommer därmed från en nedåtgående trend, men hennes tapp ökade i samband med ställningstagande, -0,4 procent följare under några dagar.

Utöver det fanns alltså inga stora konton som uttryckligen stöttade Kristerssons lag under den avslutande valveckan. Några veckor tidigare gick däremot youtubern Jonas Fagerström ut och gjorde en ganska unik video tillsammans med Ulf Kristersson där de skojade om att de båda såg likadana ut. Videon var unik, eftersom det sällan händer att youtubers eller andra stora svenska kreatörer går ut och tar tydlig ställning så tidigt i valrörelsen. Tidigare valrörelser har det utöver Löwengrip bara varit Bianca Ingrosso som gjort det

Men Jonas Fagerströms ställningstagande verkar inte ha påverkat hans följartal nämnvärt. Inte minst eftersom Fagerström – sedan han fick barn – redan haft en nedåtgående trend. Hans unga följarbas har sökt sig bort från honom i takt med att bilder och fokus på barn ökat. Om något så bromsades snarare Fagerströms politiska ställningstagandet följartappet, åtminstone under de dagar som följde postningen, den 25 oktober.

Det stämmer alltså att de tre konton som tog ställning för Kristersson tappade. I två av fallen är det ett tydligt tapp på kort sikt, men i samtliga fall var det en del av en långsiktig trend.

Men är det unikt för högerkonton? 

Under slutspurten av årets valrörelse fanns också en rad kreatörer som tog ställning för Magdalena Anderssons lag. Systrarna Amanda Schulman och Hannah Widell var två av dem som tydligast tog ställning. Fredagen innan valet postade de en bild på en träff med Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, med en skarp uppmaning om att rösta rött. 

Ställningstagande ledde till ett skarpt följartapp, men totalt inte mer än 200 följare, vilket innebär drygt 0,1 procents minskning. 

Amanda Schulmans syster Hannah Widell, som har ungefär hälften så många följare och som postade samma bild, såg ett större tapp. Ungefär 500 följare, ett tapp på en halv procent.

Mest uppmärksamhet fick kanske artisten Zara Larsson som gick ut på alla sina plattformar och berättade att hon röstade på Vänsterpartiet. Det gav henne ett litet hack i följarkurvan, då hon under valdagen tappade 3000 av sina dryga sju miljoner följare. Men redan efterföljande dag hämtade hon hem det, då hon berättade om hur hon utsatts för hat för sitt ställningstagande och kopplade samman det med att hennes ex-partner läckt bilder på henne. 

Även influencern Kenza Zouiten gick ut med att hon röstade rött, utan att vara mer specifik. Hon såg också ett tapp, vilket också – likt Jonas Fagerström – varit en del av en längre nedåtgående trend sedan 2019. Den negativa trenden började med att Zouiten – än en gång likt Fagerström – fick barn och kontot allt mer har blivit ett familjekonto. Hennes tapp på 800 följare under valdagen var större än normalt, men egentligen bara ett litet hack i en redan sluttande kurva. 

Det fanns också de som gick ut till ställning för specifika partier. Den enda stora kontot som gick ut till stöd för Sverigedemokraterna var dokusåpastjärnan Paulina “Kattpaow” Danielsson. Det gav henne förvisso ett litet hack i kurvan, men det är nästan omöjligt att dra slutsatser av det. Sett över tre års tid handlar det här – sannolikt – om Danielsson köpt följare en gång i månaden. För Danielssons följarantal har ryckvis ökat – utan synbar anledning – med 5000-10.000 följare, för att sedan långsamt minska innan antalet ökat hackvis igen.

Även Miljöpartiet fick stöd av en stor profil: Skådespelaren Eva Röse. Och Röse såg tvärtom, en tydlig ökning av följare som följd av utspelet. Ökningen är förvisso en del av en trend för Röses konto, men det är tydligt att det också är förknippat med ställningstagandet

Men bäst av alla gick det för programledaren Kalle Zachari Wahlström. Som inte direkt uppmanade sina följare att rösta på ett parti, men mycket tydligt ändå uttryckte stöd för en röd sida. Detta mer subtila ställningstagande tycks ha fått stort genomslag, och gav den största ökningen av alla: Nästan 5 procent fler följare, mätt sedan 5 september, då hans post först publicerades.

 

Sammanfattning

Det stämmer att stora influencers till höger tappat följare efter att de gått ut med sitt stöd för Kristerssons lag. Men underlaget är för litet för att dra säkra slutsatser och kreatörernas följartapp hade pågått en längre tid. Tappat är också litet, som mest en procent. Det går dessutom att se hur även de som tagit ställning för vänsterblocket tappat följare på liknande sätt (Schulman/Widell, Zouiten).

Eftersom underlaget är så litet går det inte att dra slutsatsen att det är just ett ställningstagande till höger som är kontroversiellt. Det kan handla om att man bytt lag, eller att det går mot den förutfattande bild följare har om influencern.

Hade utspelen någon betydelse för valresultatet? Det är omöjligt att veta, men givet den knappa marginalen på under 50.000 röster mellan blocken är det klart att varje röst hade betydelse. 

Även den som fått hjälp på traven av en influencer.

Läs mer