Sök

Vedgiganten är säsongens hetaste e-handlare – “Folk är villiga att betala”

Vedgigantene-handel

Vedgigantens grundare Erik Carlstedt och Mattias Lindberg. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Bolaget gör ingen marknadsföring, har ingen vd, inget uttalat mål och knappt någon strategi.

Ändå går det bra för Vedgiganten just nu.

“Det gäller bara att sälja så mycket som möjligt och köra ut så mycket som möjligt”, säger grundaren Mattias Lindberg.

Tajming är allt! Det uttrycket är så slitet att det nästan inte går att använda. Förrän man träffar på ett nästan helt nytt e-handelsbolag som säljer ved för hemleverans när Sverige står inför den största energikrisen den här sidan sekelskiftet. 

Mattias Lindberg och Erik Carlstedt var kollegor på en firma som sålde just ved när de för cirka två år sedan bestämde sig för att starta eget, Vedgiganten. Första året kom de igång. Andra året (som slutade i juli 2022) gick okej. Det tredje har rivstartat. 

“Vi har haft fyra gånger fler beställningar i augusti 2022 jämfört med augusti 2021”, berättar Mattias Lindberg för Breakit. 

Under det föregående, brutna räkenskapsåret (augusti 2021-juli 2022) omsatte bolaget drygt 10 miljoner. Allt pekar på att det kommer att bli betydligt mer än så när det här året ska summeras. 

Det är så klart de stigande elpriserna som ligger bakom kundernas planer att värma upp sina hus med braskaminer. Med större efterfrågan följer högre priser, även för Vedgiganten som har sina leverantörer i framför allt Baltikum. 

“Så det är inte bara fördelar nu. Vi var lite rädda för att folk inte skulle vilja betala så mycket mer än vad de gjorde under förra året. Men folk är villiga att betala vad det kostar verkar det som”, säger Mattias Lindberg om prishöjningarna. 

Utöver tajmingen, vad är nyckeln till framgången?

“Vi är väldigt duktiga på marknadsföring, även om vi just nu inte gör någon marknadsföring eftersom vi har så många kunder ändå. Men under de två första åren la vi extremt mycket pengar på marknadsföring och på synlighet i sociala medier. Min kollega Erik är duktig på det och vi har haft låga marknadsföringskostnader per beställning, vilket är väldigt viktigt”, svarar Mattias Lindberg. 

Fokus just nu är alltså inte att ragga fler kunder. De kommer ändå. Snarare lägger ledningen – Mattias Lindberg och Erik Carlstedt delar på chefskapet – sin energi på att bygga lager, så att bolaget kan möta efterfrågan när kylan väl kommer till Stockholm. Detta är bransch med tunna marginaler, och högre volymer är kritiskt för att spä ut transportkostnaderna. Då kan vinsten, som förra året uppgick till ett par hundratusen, stiga. 

“När man inte säljer så mycket så kanske man har två leveranser i Bromma och sedan två stopp i Täby. Det är stor skillnad om vi kan göra sex stopp i Bromma under en enskild runda utan att lasta. Det är där man vinner mycker när man får fler kunder”, resonerar Mattias Lindberg på Vedgiganten som har fem egna chaufförer. 

Vi har väl inget mål på det sättet, vi kör på och sedan får man se

Han räds inte tiden efter den pågående boomen. Tillväxten för hemlevererad ved låg på 20-30 procent innan efterfrågan exploderade. 

“Det här är bransch som kommer fungera bra framöver”, säger Mattias Lindberg. 

Vad är ert mål, vad vill ni göra med bolaget? 

“Vi har väl inget mål på det sättet. Vi kör på och sedan får man se”, svarar han.  

Ni har inte haft någon strategidiskussion på länge? 

“Nej, det gäller bara att sälja så mycket som möjligt och köra ut så mycket som möjligt”, säger Mattias Lindberg med ett skratt. 

Helt fritt från strategiska grepp är dock inte Vedgiganten. Under förra året testade bolaget Göteborg, men drog sig snabbt ur. 

“Nu när det är vedbrist så får vi inte tag på tillräckligt mycket ved. Då vill vi hellre satsa fullt ut här, än att satsa lite grand i Göteborg också”, berättar grundaren. 

Det skulle kännas som en stor risk att gå ihop med någon

Det finns gott om konkurrenter i Stockholmsregionen. En enkel sökning returnerar Stockholms vedlager, Vedkillen, Ingarö ved, Vedab, Vedexpress och Vedbiten – varav ett par verkar vara helt färska i branschen. 

“Det känns som att det kommer uppstickare hela tiden”, instämmer Mattias Lindberg. 

Trots att det finns många aktörer, och trots vikten av stordrift, har Vedgiganten inte några planer på att försöka konsolidera branschen. 

“Det är inget vi har funderat på just nu. Både jag och Erik trivs med att jobba för oss själva. Det skulle kännas som en stor risk att gå ihop med någon, om man inte känner varandra”. 

Var ligger annars den största risken för er? 

“Det är väl att vi inte får tag på ved, om det blir fullständigt kaos. Att ha bra leverantörer är egentligen A och O för oss”, svarar Mattias Lindberg.

Missa inget! Ladda ner Breakits app (så är du först med det senaste)

Läs mer