Sök

SaaS Brief: Uppstickarna ser en plats när branschen mognat

BambuserAmpli VenturesSaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

SaaS-affärerna blir allt större. När Adobe slukar Figma så är det med en prislapp av sällan skådat slag i SaaS-branschen.
Lämpligt då att en ny aktör vill satsa på bolagen som ännu inte har hunnit mogna till sig.

Jag hade mina misstankar om att SaaS Brief-vikarien Stefan Lundell skulle välja den enkla vägen när jag lämnade över stafettpinnen under semestern. Veckan SaaS-profil försvann direkt. 

Nu är ordningen återställd och för att fira min återkomst till kontoret kommer jag att bjuda er på en intervju med Prisjakt-grundaren Jonas Bonde som är tillbaka med en ny startup. 

Den här veckan har jag suttit och lusläst era nomineringar till de många priser som vi kommer att dela ut på SaaS-galan som vi anordnar i anslutning till årets SaaS Summit. Det finns verkligen mängder med spännande bolag ute i Sverige som vi borde skriva om (du som läser vill säkert tipsa om något)! 

Två nyheter sticker annars ut i veckan:

Jätteaffären mellan Adobe och Figma som, med prislappen 20 miljarder dollar, runt 216 miljarder kronor, och ribban för vad som är en storaffär i SaaS-världen höjdes ytterligare.

SaaS-profilen Hanna Meiton har (tillsammans med Adrian Iredahl) något mindre pengar att röra sig med i sitt Ampli Ventures. Men 300 miljoner är ändå 300 miljoner och mer kan det bli. Vi berättar vilka företag och investerare de letar efter!

PS. Stefan Lundell gjorde ett fantastiskt jobb som SaaS Brief-vikarie.

Veckans SaaS-svep

  • Adobe köper designverktyget Figma alltså. Varför då? Smarta Jessica Lessin på The Information lyfter fram att Adobe attraherats av visionen om en fullständig vertikal miljö för hela designarbetet. Något de själva inte lyckats med. Ögonen har legat på Figma länge och även om prislappen är historiskt hög för ett SaaS-bolag, så hade en försäljning inte legat i Figmas kort alls om marknaden hade sett bättre ut.

    En kul jämförelse är när Adobe gjorde en liknande affär i köpet Macromedia, ett bolag med liknande omsättning, 2005 så var det med en prislapp på 3,4 miljarder dollar. Mycket har hänt.

    Läs hela Jessica Lessins spaning i The Information här.
     

  • Ett annat bolag där det händer mycket är i live shopping-bolaget Bambuser. Återigen har vi kunnat rapportera om en större mängd chefer som lämnar bolaget.

    När jag i februari i år ringde upp vd:n Maryam Gahremani för att fråga henne om ett antal chefer som uppgetts ha slutat så slutade det i hot om advokater. Den här gången fick vi istället en förklaring till varför ytterligare 9 chefer har lämnat bolaget.

    “Det är en enorm press att jobba i ett litet, börsnoterat bolag, utifrån leverans och prestation. Det är tufft att jobba i en noterad miljö i sådant här bolag. Det är inte för alla”, säger hon.

    Några nedskärningar (något som många techbolag just nu tvingats till) ska däremot inte vara aktuella. Istället verkar det som att ytterligare press kommer att läggas på de anställda i det snabbväxande bolaget. Det är nämligen inte säkert att cheferna som slutat kommer att ersättas i och med dagens marknad.

    “Allt det här sätter mycket högre krav på människorna som redan är här. Vi måste prestera som vi är 400 anställda, när vi är 200”, säger Maryam Ghahremani.

     

  • Och så var det nyheten om Ampli Ventures som har tagit in 300 miljoner att satsa på SaaS-bolag. Fokus är bolag som ännu befinner sig i ett ganska tidigt skede, från sådd- till A-runda ungefär. Ett utrymme som många tidigare investerarna har börjat gå vidare ifrån enligt duon. Majoriteten av pengarna kommer idag från Alfvén och Didrikson – men förhoppningen är att knyta till sig fler investerare. Helst personer som själva har en bakgrund inom eller som fortfarande är aktiva i SaaS-bolag.

    Bolagen som grundarna går igång på är helt fokuserade på företagsförsäljning:

    “Men utöver det så är vi ganska branschagnostiska. Det kan vara bolag som förändrar och digitaliserar traditionella branscher, som försäkringsbranschen, eller bolag som arbetar med data och analys för att ta insikter till nästa nivå. Vi tycker också att säkerhet är spännande och väldigt relevant med tanke på läget i världen idag, liksom områden inom hållbarhet som energi och klimatavtryck”, meddelar Adrian Iredahl.

     

  • Söderut har Berlin-startupen Pitch lockat investerare med sitt alternativ till Powerpoint. Senast i maj förra året tog de in 85 miljoner dollar i nytt kapital och bland investerarna finns Tiger och Lakestar.

    Nu ska de spara pengar och det innebär att 59 personer, ungefär 30 procent av personalen, får lämna bolaget. Sifted har nyheten.

Läs mer