H&M sålde nämligen för nästan 57,5 miljarder kronor i bolagets tredje kvartalet (juni-augusti) i det brutna räkenskapsåret, en nedgång med 4 procent i lokala valutor i förhållande till motsvarande period föregående år. Analytikerna som följer H&M hade i snitt räknat med 58,1 miljarder kronor enligt börsinformationsbolaget Infronts sammanställning. H&M indikerar att utvecklingen blev bättre och bättre, eller kanske mindre dålig, under kvartalets gång: “Det tredje kvartalet började svagt i likhet med branschen på många av bolagets stora marknader. Försäljningen förbättrades sekventiellt under kvartalet och höstkollektionerna har startat bättre än föregående år”, skriver bolaget i försäljningsrapporten. H&M har vid ett par tillfälle fått uppmärksamhet på Breakits sidor under de senaste veckorna. Först när Breakit kunde avslöja att personalen slog bakut när vd Helena Helmersson och de andra cheferna kommer att kräva fysisk närvaro på kontoret fyra dagar i veckan. Och i förra veckan kunde vi berätta att H&M överväger stora neddragningar i organisationen som rattar bolagets techsatsningar.