Sök ikon

Louise Fritjofsson om vändningen för Vint: "Har sett döden i vitögat"

Artikel bild

Efter ett tungt år i bagaget och en förändrad affärsmodell är Lousie Fritjofsson nu på väg att få fart på sin träningsapp Vint. Nu berättar hon om den potentiella vändningen i en ny krönika.

Louise Fritjofsson

Louise Fritjofsson

Krönikör

Stanken är brutal. Jag försöker komma på åt vilket håll jag ska vända ansiktet för att hitta frisk luft men inser snart att den här kan jag inte vinna.

Vi kan alla hålla med om att direktflighten mellan San Francisco och Stockholm är en gåva från ovan – men idén att ta extra betalt för mat så att majoriteten tar med sig sin egen orsakar en helt ny typ av diskomfort under de här 10 timmarna.

Det här blir min tredje blixtvisiten till Stockholm på kort tid. Efter en längre resa med fokus på roliga aktiviteter och fritid under vintern har våren dragit igång med högt tempo med en EIR (Entrepreneur in Residence) roll på SF-baserade VC-firman 500Startups, mentor-uppdrag för acceleratorn Born Global i Stockholm, framsteg för AdProfit och en nylanserad produkt för Vint sedan i februari.

Och det är det sjukaste av allt: Vint lever. Vi har sett döden i vitögat med ett tomt bankkonto och helt utan team. Men nu tjänar vi pengar och har spännande saker på gång.

Det har varit tyst ett tag. Väldigt tyst. Det är intressant när stormen dragit över och kvar finns bara ljudet från det torra gräset i vinden. Det är både obehagligt och härligt. En tid att fokusera, få saker gjorda men också ensamt och otryggt.

Vint är numera en SAAS-lösning som fokuserar på fitnessindustrin. Det är ett intressant område med ett par stora spelare och stora investeringar. Det är en industri som ligger långt bakom den B2C-marknad som på senare år exploderat med appar, innovation och nya lösningar. Gym och studios har inte tagit sig an teknologi och digitalt drivna communitys - och det är här vi kan ta mark. Snabbt, har det visat sig. 

Det är en förändrad marknad gym-ägare står inför idag med helt andra utmaningar än för bara 10 år sedan. Där man tidigare var nöjd att betala ett medlemskap för att få komma ned i en källare och dra i vikter då och då har man idag krav på att få upplevelse som varierar sig beroende på vad jag är sugen på. Det betyder att vi numera har ett beteende av att på måndagen köra bikram yoga på ett ställe, onsdagen löpa med en annan grupp och på lördagen kanske ta ett bodypump pass på gymmet. Det betyder en helt ny konkurrensbild. Du konkurrerar inte bara med andra gym, utan med koncept och kundens sinnesstämning – en självbild.

I alla tider med förändring kommer också möjligheter.

Vi tror stenhårt på att du som gym eller studio måste bygga community och ”fitness tribes” för att vinna över konkurrenterna. När medlemmarna känner samhörighet och tillhörande även utanför den faktiska träningstimmen, det är då du når en loyalitet och retention som skapar ett existensberättigande.

Eftersom Vint tidigare byggde på en konsumentidé har vi även alla ”helt och rent” features på plats – bokningar, schemaläggning, betalningar. Det har vi kunnat ta med oss när vi nu har bytt modell. 

Vi har mycket kvar att bevisa, kanske kommer det ändå inte att hålla hela vägen, men nu räknar vi med att gasa på ordentligt. 

Läs mer