Lanseringen av 3G, 4G och fiber betydde nya möjligheter de flesta företag. Affärsidéer och innovationer inom området har blivit en miljardaffär för vissa bolag – eller en nyckel för tillväxt för andra. Användandet av 5G är fortfarande i startgroparna, men innovationer kring tidigare teknologier vittnar om att det blir minst lika mycket som förändras och förbättras med hjälp av det nya nätet. Högre hastighet, lägre fördröjning och bättre säkerhet är några av fördelarna. Vilken uppkoppling passar då bäst för din verksamhet? För att reda ut det behöver bolag utgå från vad som ska uppnås idag, organisationens övergripande strategier för kommande år samt vilka värden som ska skapas för en hållbar och framtidssäker verksamhet. Kort sagt: Hur ser kraven och behoven ut i din organisation? FÖR ATT KLIVA NÄRMARE ETT BESLUT FINNS DET ETT ANTAL FRÅGOR DU BEHÖVER FÅ KLARHET I. 1. Inom vilka delar av verksamheten kan uppkopplingen skapa värde? 2. Vad skall kopplas upp? Mobilitet är viktig för all uppkoppling som inte är stationär.2G – 5G är skapat för mobilitet globalt. För uppkoppling utomlands finns dock restriktioner avseende roaming, det vill säga hur länge man får besöka ett annat land på gällande abonnemang. Om du till exempel ska sälja uppkopplade produkter till utlandet krävs därför stöd för permanent roaming. 3. Var och hur skall uppkopplingen fungera? När den fasta uppkopplingen inte uppfyller kraven, exempelvis om ni har behov av att koppla upp ett rörligt objekt, kan trådlös uppkoppling vara ett bättre val. Men även den trådlösa uppkopplingen har vissa utmaningar. 4. Finns det system, utrustning eller tjänster som ni måste förhålla er till? 5. Finns det resurser inom organisationen för att hantera uppkopplingen eller behöver ni stöd utifrån? 6. Fast eller trådlös uppkoppling? Fast uppkoppling är viktig för digitaliseringen av samhället i stort, men den är inte alltid det bästa alternativet då den kan vara både kostsam och resurskrävande att förvalta. Fast uppkoppling kräver dessutom långa ledtider till exempel vid ombyggnation eller förändrade produktionsprocesser. Rätt nätverkstjänster kan lyfta din verksamhet. Läs mer här. 7. Vilka nya intäktskällor kan skapas? Här finns exempelvis tjänstefiering – det vill säga att gå från en produktcentrerad till en tjänstecentrerad affärsmodell. En annan trend är att lansera produkter som bygger värde genom uppkoppling. 8. Hur optimerar vi driften och minskar våra kostnader? Viktigare än någonsin med tanke på de snabba förändringar som sker i världen. Framgångsrika organisationer lägger fokus på att sänka kostnaderna, förbättra effektiviteten och implementera teknik och partnerskap som driver verksamheten framåt. 9. Hur förbättrar vi kundupplevelsen? Kundupplevelse är kundernas helhetsuppfattning av företaget eller varumärket, från att navigera på webbplatsen eller prata med kundservice, till att ta emot den produkt eller tjänst som de valde att köpa. Här kan uppkopplad utrustning bidra genom till exempel statusuppdateringar i realtid. 10. Hur kan vi bättre möta lagkrav och regleringar? Uppkopplade produkter kan effektivt hjälpa till att följa lagar och föreskrifter exempelvis för smart och automatiserad insamling av data och användarinformation eller för att automatiskt kontakta larmcentralen vid en trafikolycka. Läs mer om hur Tele2 Företag kan hjälpa er med rätt lösningar. 11. Är det möjligt att öka produktens livslängd? För att skapa en mer hållbar framtid kan vi skapa digitaliserade produkter vars funktionalitet ökar över tid. Det möjliggörs av att produkten är uppkopplad och har mjukvara som kan uppdateras. 12. Är verksamheten beroende av ständig uppkoppling och hur ser kraven på tillgänglighet ut? Kanske är er verksamhet samhällskritisk? I vissa fall kan externa personer behöva tillgång till verksamhetens tjänster. Idag finns många lösningar för att styra vem eller vad som kan koppla upp sig, till exempel autentisering, kryptering eller SIM-kort. Om din verksamhet kräver ständig tillgänglighet kan du välja att optimera trafiken och bygga in redundans mellan mobilnätet och ett datacenter eller en molntjänst för att minska risken för påverkan av driftstörningar. 13. Säkerhet – vilka risker uppstår vid uppkoppling? Och hanterar ni personlig och/eller konfidentiell information? Datasäkerhet handlar om att skydda viktig och känslig information om företaget, de anställda, kunder och samarbetspartners, men också om tillgänglighet till digitala lösningar och system. Din verksamhets krav på säkerhet styr också valet av uppkoppling. 14. Vilka trådlösa alternativ finns? 5G och WiFi6 är nya teknologier som nu rullas ut och som kompletterar befintliga lösningar. Tillsammans med befintliga teknologier finns följande alternativ: Mobil bredbandsuppkoppling, förstärkt inomhustäckning, WiFi och privat nät. Det finns många faktorer att beakta när du väljer nätverkslösning till företaget. Viktigast av allt är att det är företagets unika behov och krav som ska styra. Oavsett vilken lösning du väljer är det nätverket som ska stödja affärsprocesserna, i stället för att företaget ska anpassa sig till it-lösningen. Läs mer här.