Bolaget har specialiserat sig på grävande utrikesjournalistik och vill “fylla i de vita fläckarna på världskartan.
Breakit har tidigare rapporterat om att Blank Spot Project har haft svårt att få ordentlig fart på sin finansieringskampanj. Efter att halva tiden hade gått hade man fått in under tio procent av målsumman. Nu sänker bolaget sin målsumma från 3 miljoner kronor till 1 miljon kronor. I dagsläget har Blank Spot fått in 49 procent av den nya målsumman och förlänger därför kampanjen.
“Vi tycker det är helt fantastiskt att vi har 93 investerare redan. När vi såg att maxgränsen för nya ägare går vid 200 för privata bolag så kände vi att det vore väldigt roligt att nå dit. Dessutom är den en enkel siffra att kommunicera. Dessutom har det öppnats en del nya möjligheter för oss nu. Därför förlänger vi kampanjen till 6 maj”, säger Brit Stakston, medgrundare av Blank Spot Project.
En av möjligheterna som har dykt upp är marknadsföringen av medgrundaren Martin Schibbyes och Johan Persson kommande reportage från Eritrea. De två kom hem till Sverige igen på tisdagen och har hemlighållit var de skulle åka.
“Vi har haft en Facebook-grupp för våra medlemmar där de har kunnat följa resan men inte känt till destinationen. I går kväll kom vi hem och kunde berätta var vi hade varit”, säger Martin Schibbye.
Det är det första reportaget han har gjort tillsammans med Johan Persson sedan de två satt fängslade i Eritreas grannland Etiopien.
“Vi har jobbat i ett år med att få till det här. Det visar på ett väldigt tydligt sätt för våra investerare vad de satsar på och att det tar lång tid att få fram något som verkligen är unikt. Det har inte varit någon svensk jouranlist i Eritrea på många år”, säger Martin Schibbye.
Samtidigt som man förlänger kampanjen kapar man också målsumman med två tredjedelar. Från 3 miljoner till 1 miljon kronor.
“Det är för att vi vill ta vara på de som redan har sagt att de vill investera. Passerar vi hälften av målsumman kan vi ta in investerarna i alla fall. Sedan tänker vi att 3 miljoner kronor kanske blir för abstrakt. Den absoluta majoriteten av våra investerare har gått in med mellan 2.500 och 10.000 kronor. Då är det viktigt för oss att signalera att varje investering är värd något och att den är viktig för oss”, säger Brit Stakston och fortsätter:
“Samtidigt kan 1 miljon kronor ge oss den arbetsron vi behöver för att nå våra långsiktiga mål. Vi är bara i början av vad det här kan växa till.”