Sök

Svenska Tesla-utmanarens saftiga nota för Spac-noteringen: Fyra miljarder kronor (!)

PolestarElbilarBörs

Polestars vd Thomas Ingenlath.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Polestar betalade tio gånger så mycket som Spotify.

”Jag är glad över att ringa i klockan som symboliserar att vägen till denna framtid har börjat.”

Det sa Polestar-vd:n Thomas Ingenlath när han på midsommarafton ringde i börsklockan i New York. 

Det svenska elbilsbolaget tog sig till börsen genom en sammanslagning med ett tomt skalbolag, en spac, en trend som peakade förra året men sen har tappat rejält med fart.

Och om man ser till notan för Polestars notering är det möjligt att däri finns en delförklaring till att intresset för den icke konventionella börsintroduktionen svalnat rejält. 

Det kostade nämligen – håll i er nu – fyra miljarder kronor för Polestar att notera sina aktier. Det skriver SvD

Bland annat hänvisar tidningen till att spac-bolaget Gores Guggenheims aktieägare fick 5,1 procent av aktierna i Polestar.

Tidningen jämför med priset för Volvo Cars notering i Stockholm förra året, då Polestar var ett helägt dotterbolag till Volvo. Det kostade 270 miljoner kronor, enligt ett tillägg till bolagets prospekt. Streamingjätten Spotifys direktnotering på Wall Street ska enligt beräkningar har kostat 400 miljoner kronor. 

I ett mejl till SvD skriver Polestars finanschef Johan Malmqvist att noteringskostnaden är en engångskostnad som inte påverkar kontanta medel då den skett via aktier. 

”Polestar är årets största IFRS SPAC med en värdering på 20 miljarder dollar. Ju större värdering, desto större IFRS 2-kostnad eller omvänd rekapitalisering som det kallas”, skriver han. 

Polestar har sedan noteringen backat nästan 40 procent, vilket går i linje med utvecklingen hos andra spac-noterade elbilsbolag. 2020 och 2021 noterades Faraday Future, Canoo, Rivian, Fisker och Lordstown Motors alla via spac. 

Läs mer