Sök

Här lägger partierna annonspengar: SD satsar på motor och metal – V väljer bort vinprovning

Val 2022

Nooshi Dadgostar väljer bort vinet. Foto: TT/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Partierna lägger miljonbelopp på att nå ut i sociala medier – men det är inte alla man försöker nå. Vissa tillhör drömmålgruppen, andra inte.

Den Rysslandsintresserade lastbilschauffören är inget för C medan SD vurmar för metalheads med intresse: ”bränslemotorer”.

Klockan tickar ner inför valdagen. Nu är det skyndsamt för partierna att vinna väljarnas stöd. 

Ett sätt för att nå ut till massorna är att inte sikta in sig på massorna. Hos den amerikanska techjätten Meta, som äger Facebook och Meta, kan partierna rikta sin reklam mot (och rikta bort från) utvalda grupper utifrån parametrar som kön, demografi och fritidsintressen.  

SVT Nyheter har kartlagt vilka målgruppsval som respektive riksdagsparti har gjort – och sett grupperna de helt sonika struntat i att fokusera på. Detta genom att gå igenom partiernas huvudsidor i Metas annonsbibliotek de senaste 30 dagarna.

Moderaterna har riktat in sig på de som har intressen Hemnet och Volvo XC90 – villa och Volvo helt enkelt. Sverigedemokraterna skickar riktade annonser till personer med stort motorintresse. Det handlar bland annat om personer som har intressetaggar som ”bränsletank” och ”dieselmotor”. Även fans av black metal och countrymusik får riktad reklam från partiet.

SD:s annonser riktas till 80 procent mot män. Det kan jämföras med Miljöpartiet som riktar lejonparten av sina sponsrade inlägg mot kvinnor, enligt SVT:s kartläggning.

Centerpartiet riktar sig i en tredjedel av annonserna till kvinnor med högskoleutbildning och väljer bort intressen som Ryssland, Ungern och lastbilar. 

Även Vänsterpartiet har valt bort riktad reklam baserad på listade Facebook-intressen. Partiets annonskassa läggs inte på personer som säger sig vara intresserade av golf, aktieanalys, SUV:ar och vinprovning. 

Läs mer