Det avrapporterade kvartalet sträckte sig till juli. Men Clas Ohlsons bjuder även på utvecklingen i augusti och där framgår att bolagets e-handel steg med 42 procent och uppgick till 83 miljoner kronor under sensommarmånaden. Analytikerna som följer bolaget in i minsta detalj trodde i snitt på en uppgång om 1 procent, enligt börsinformationsbolaget Infront. Totalt steg försäljningen med 7 procent under månaden. Lika muntert var det inte om man tittar på det första kvartalet, maj - juli, i det brutna räkenskapsåret. Rörelseresultatet uppgick till -16 miljoner kronor, en försämring från 147 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Analytikerna hade i snitt väntat sig en vinst på 64 miljoner kronor. Bolagets vd Kristofer Tonström konstaterar i rapporten att bolagets satsningar inte nådde upp till förväntningarna och att sommarsäsongen kom igång senare än planerat. Försäljningen om 2044 miljoner kronor under kvartalet är känd sedan tidigare. Clas Ohlson ger i rapporten inte någon särskild förklaring till varför online-affären steg så mycket som den gjorde i augusti, men i ett mejl till Breakit ger bolaget mer kött på benen. "Framför allt ser vi en stor efterfrågan på produkter som hjälper till att spara pengar och där har vi ett starkt erbjudande. Matförvaring har gått fantastiskt bra men även produkter som hjälper till att spara el. Det är en viktig förklaring bakom utvecklingen för online i augusti", skriver bolagets kommunikationschef Niklas Carlsson i ett mejl till Breakit. MARGINALPRESS Bolagets vd Kristofer Tonström ger samtidigt en utförlig förklaring till varför bolagets bruttomarginalen försämrades från 39,5 till 35,1 procent i kvartalet. “Till att börja med har de ökade varuförsörjningskostnaderna nu fått större genomslag. Även om transportpriserna rört sig nedåt på senare tid var många av de produkter vi sålde under kvartalet inköpta då transportpriserna stod som allra högst”, skriver Clas Ohlsons vd. “Den tredje faktorn var det svagare marknadsklimatet som medförde att vi prioriterade prissänkningar på många sommarprodukter för att kunna gå in i nästa säsong med mer plats för nya, relevanta, produkter i våra butiker. I tillägg till detta har den tidigare positiva valutaeffekten uteblivit”, skriver han också. Noterbart är att varulagret vid kvartalets hade ett värde om 2476 miljoner kronor, en ökning med hela 38 procent. “Med tanke på de fortsatt längre ledtiderna för transporter har vi lagt många varubeställningar extra tidigt inför höst och jul. Detta bidrar till att vi har ovanligt många varor på väg från leverantörerna till vårt centrallager, vilket räknas in i vårt lagervärde, som ökat jämfört med föregående år”, skriver Clas Ohlsons vd om det uppsvällda lagret. Aktien i Clas Ohlson föll brant när Stockholmsbörsen öppnade på onsdagen. Efter cirka 15 minuters handel hade den backat med 11 procent. Nedgången sedan årsskiftet är därmed uppe i nästan 40 procent.