Marknaden för hudvård och smink är fylld av uppstickare som kammar hem storkovan, mest kända är kanske Bianca Ingrossos Caia Cosmetics och Löwengrip Beauty som tidigare drevs Isabella Löwengrip, men även till exempel Therese Lindgren har satsat på hudvård. (Läs mer här: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag) Men som med allt annat så passar inte allt för alla, alla människor är olika och det gäller så klart även deras hud. Det här har de två entreprenörerna Helena Amiley och Emma Filipsson tagit fasta på och deras bolag Minolei tar fram produkter speciellt riktade mot fet hy. Bakgrunden till idén var att Helena, som själv har fet hy inte kunde hitta tillräckligt bra sminkprodukter varken åt sig själv eller till de hon skulle sälja till. Problemet är att oljan i hyn både skapar en kladdig yta och löser upp sminket. Nu tar Minolei in 4,2 miljoner, där 2 miljoner kommer från Almi Invest och resten från privata investerare. “Tack vare denna investering kan vi nu ta steget att på allvar lansera våra produkter”, säger Emma Filipsson, vd på Minolei. “Vi vet att produkterna verkligen fungerar.” Planen nu är att till en början sälja produkterna via den egna e-handeln och sen växa med utvalda återförsäljare. “Minolei adresserar ett globalt problem som ingen, oss veterligt, hittills har lyckats lösa med så här fina resultat”, säger Mia de Besche, Investment Manager på Almi Invest. “Med den tydliga trenden kring lönsamma bolag inom skönhetsvård, den unika lösningen på problemet och den globala marknad som bolaget adresserar har detta potential att bli en mycket bra investering”. Minolei omsatte förra året 251.000 och gjorde en förlust på 144.000 kronor.