Sök

Förre Bulletin-toppen drar igång ny mediestartup – med Paolo Roberto

BulletinMediermediatech

Paolo Roberto och Jannik Svensson, vd Nongrata Media. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Slutade efter storbråk på tidningen – nu slår han ihop sig med den förre detta boxaren.

Följetongen Bulletin har varit återkommande det senaste året. Det startade som en mediestartup, ledd av Tino Sanandanji, med höga ambitioner. Tidningen skulle bli “ett svenskt New York Times” och lockade till sig profilerade skribenter som Ivar Arpi, Alice Teoderescu och Paulina Neuding. Kapitalet kom bland annat från Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners, managementkonsulten  Atta Tarki, Realtid-grundaren Jonas Wiwen-Nilsson, spelentreprenören Fredrik Wester samt entreprenören och investeraren Kjell Arvidsson.

Men de stora ambitionerna blev till slut inte så mycket och i februari i år försattes bolaget i konkurs efter minst sagt offentliga strider på redaktionen. Konkursboet köptes sedan loss av Tino Sanandanji och tidningen lever kvar. Bolagets vd vid konkursen, Jannik Svensson, har hållit en förhållandevis låg profil sedan dess men nu har han ett projekt som förmodligen kommer att röra upp en del damm i det svenska medieklimatet. 

Tillsammans med bland annat den före detta proffsboxaren Paolo Roberto, har han startat en ny tidning som fått namnet Nongrata.

“Det vi har gemensamt är att vi alla är oönskade i vissa sammanhang”, säger de till Ålandstidningen.

Paolo Roberto dömdes förra året för sexköp och det ledde till att flera företag bröt alla sina samarbeten med honom. Roberto kommer även att göra en podd för Nongrata där han kommer att intervjua gäster, första avsnittet släpps på fredag och då med en annan kontroversiell person, nämligen Alexander Bard

Förutom att han ska göra podden går han också in som delägare i bolaget Nongrata Media AB som driver nyhetssajten.

“Här finns ett riktigt bra gäng med ett driv som jag känner igen från tidigare företag som gått bra, så jag tror verkligen på det här”, säger han till sajten.

Bulletin rekryterade många profilerade högerskribenter och även Nongratas ledarsidan kommer att luta åt höger, eller “banjohöger” som de själva säger. 

”Ledarredaktionens politiska inriktning är oberoende banjohöger och lägger ett starkt fokus på individens rätt att bestämma över sitt eget liv, stark äganderätt och en levande landsbygd”, skriver de själva på sajten.

Paolo Roberto kommer också skriva krönikor för Nongrata.

Breakit får tag i Paolo Roberto via mejl och han svarar på ett par frågor.

Varför väljer du att gå in i ett mediebolag?

"Underhållning och media växer alltid under lågkonjunkturer."

Satsar du kapital i detta eller är det ditt namn du bidrar med?

"Vad jag investerat är mellan mig och aktieägarna." 

Hur ser er vision för projektet ut?

"Bli störst och bäst per aspera ad astra (ungefär: genom hårt arbete når vi stjärnorna reds anm)." 

Läs mer