Budbolaget Foodora breddar sitt sortiment och ska nu erbjuda hemleverans av “hushållsnära tjänster”. Det meddelades under onsdagsmorgonen när företaget i ett pressmeddelande flaggade för den nya grenen “foodora services”. Läkare som gör hembesök, städning och bilservice är några av tjänsterna som erbjuds och som ska gå att beställa i Stockholmsområdet via Foodora-appen. Vidare i pressmeddelandet framgår det att utbudet av tjänster kommer att utökas snabbt – siktet är inställt på “alla typer av tjänster som behövs snabbt”, däribland tvätt, massage och manikyr. “Vi har en stor handelsplats för digitala handel och att vi nu går in och även erbjuder en ny typ av tjänster är ett naturligt steg”, skriver Hans Skruvsfors, koncernchef på Foodora, i meddelandet. Han fortsätter: “Vi har styrka och mod att våga testa nytt och jag är väldigt stolt över att leda ett bolag som vågar utmana och satsa nytt oavsett omvärldsläge. Det är viktigare än någonsin att agera, testa och implementera.” I Foodoras årsredovisning för 2020 framgår det att nettoomsättningen landade på 704,5 miljoner kronor, en ökning från 146,1 miljoner kronor året innan. Resultatet efter finansiella poster uppgick under 2020 till – 32 000 kronor och året innan till – 33 miljoner kronor. Bolaget ägs helt av moderbolaget Delivery Hero som är baserat i Berlin. Breakit söker Foodora.