Sök

Köptes upp – nu lanseras bolagen igen med ess i rockärmen: ”Google för influencer marketing”

CubeSyncroMarknadsföring

Olof Lindblom och Fredrik Grufvisare.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Ägarbolaget har korsbefruktat förvärven och resultatet är en re-lansering av Cube och Collabs med en AI-söktjänst som kallas ”Google för influencer marketing.”

Svenska influencer-byrån Cube slog sig samman med danska Smac agency, grundat av Pernille Lotus som du kan läsa mer om här, och såldes i slutet av 2021 till Gigger. 

Gigger heter i dag Syncro Group och är börsnoterat på Spotlight. Bolagets verksamhet är att shoppa SaaS-bolag – och ett annat av fjolårets förvärv var SaaS-bolaget Collabs. 

Nu re-lanseras de båda varumärkena, Cube och Collabs, med ett mål i sikte. Cube & Collabs vill vara marknadens starkaste erbjudande inom influencer marketing, enligt ett pressmeddelande.

”Cube är en global fullservicebyrå som via Collabs unika teknik kan hjälpa bolag att skala sina strategier till alla världens hörn”, säger Cubes vd Olof Lindblom

Han syftar på Collabs plattform som kallas ”Google för influencer marketing”. 

Det som gör plattformen unik är att verktyget inte bara utgår från parametrar som följare och demografi utan är en sökmotor som analyserar kreatörers hela flöden. En AI drar slutsatser och kategoriserar utifrån bild, hashtag, ordval, följarbeteenden och kontext.

Collabs vd Fredrik Grufvisare förklarar och ger ett exempel:

“Detta innebär att våra kunder för första gången nu kan scouta och identifiera influencers som passar både varumärke och produkt, oavsett bransch, nisch eller marknad. Söker användaren på “second hand fashion”, så presenteras de profiler som genuint är intresserade av retro-plagg, vintage och mode.”

Plattformen ska inte bara hitta matchande profiler utan ska göra det enklare att genomföra och följa upp kampanjer. 

”På någon minut kan du i verktyget bygga snygga och effektfulla briefer för att därefter, utan att behöva lämna plattformen, enkelt kontakta, kommunicera och förhandla med de influencers du hittat via discovery-funktionen”, säger Grufvisare.

Missa inte Breakits kartläggning av influencernätverken där bland annat Cube lyftes fram. Bolaget som köptes av Syncro för 75 miljoner kronor i fjol grundades av Olof Lindblom och Christoffer Bergmann.

2021 ökade Cube omsättningen till 84 miljoner kronor med ett positivt resultat på 0,5 miljoner kronor. 

Läs mer