Svenska foodtech-koncern Humble Group – som säljer allt från nyttigt godis till bambu-tandborstar – har svalt mindre spelare på löpande band. Lejonparten av tillväxten har kommit från förvärv och de har inte varit få. I början av sommaren räknade Breakit till 30 förvärv bara på ett år. I det andra kvartalet slutförde koncernen 13 stycken. Nu på morgonen släppte Humble rapporten för detta andra kvartal och att vi har att göra med en förvärvsmaskin märks i de färska siffrorna. På ett år har nettoförsäljningen stigit från 166 miljoner kronor till 981 miljoner kronor – en ökning nära 500 procent. Det justerade ebitda-resultatet har samtidigt rusat till 94 miljoner kronor, från 23 miljoner motsvarande kvartal i fjol. De bolag som ingick i koncernen växte organiskt med 50 procent, enligt delårsrapporten. När Humble redovisar proforma tal, alltså hur bolaget hade legat till om de tretton förvärven var inräknade under hela kvartalet och samma mätperiod i fjol, ser det ut så här: Då hade omsättningen legat på 1.547, en ökning från fjolårets 1.262 miljoner och det justerade ebitda-resultatet på 138 miljoner, en ökning med 5 miljoner från samma period i fjol. ”Det andra kvartalet har varit intensivt och karaktäriseras av expansion”, skriver Humbles vd Simon Petrén. ”Trots alla utmaningar som finns i den volatila omvärldssituationen så är vi bättre rustade än någonsin för att ta oss an möjligheterna som vår position inom hälsa och hållbarhet innebär.” Den stigande inflationen och störningarna i de globala leveranskedjorna har också slagit mot Humble Groups marginaler, bolaget har vidare genomfört prisjusteringar som slår igenom från september. Men Petrén ser ljusglimtar. ”Marknaden har sett kontinuerligt höga nivåer när det kommer till fraktkostnader. Det sagt så ser vi nu indikationer på en positiv utveckling för vår koncern de kommande månaderna.” Humble-vd:n skriver att läget ser gynnsamt ut i inledningen på det tredje kvartalet. Flera strategiska förvärv finns på horisonten. Foodtech-koncernens aktie har stigit 1.000 procent sedan börsdebuten för två år sedan, vilket inkluderar ett tapp på 50 procent i år. Efter börsöppning har kursen fortsatt nedåt. Nedgången följer inte bara rapporten utan en kommentar i DI om att serieförvärvaren – trots stor framgång – inte lockar till köp.