Efter en lång sommar är SaaS Brief äntligen tillbaka! Jag (Tobias Blixt) hinner däremot bara med ett brev innan jag tar lite välförtjänt semester (chefen håller med) efter att ha slitit med Breakits stora SaaS-rapport de senaste veckorna. Men ni behöver inte oroa er. SaaS Brief kommer att fortsätta med en kompetent vikarie! Redan nu kan jag skvallra om att vi snart kommer att kunna visa upp en riktigt bra rapport över SaaS-Sveriges största bolag. Men det återstår lite arbete innan den är helt klar (i god tid till Breakit SaaS Summit). Den här veckan kan jag istället bjuda er på några av de heta nyheter som har landat på redaktionsgolvet den senaste veckan, liksom några av sommarens guldkorn. De där nyheterna ni kanske missade när ni låg i hängmattan. Jag har även passat på att göra en extra lång version av Veckans SaaS-profil. Den här gången är det ingen mindre än Neo4j:s vd Emil Eifrem som bjuder på en uppdatering från det Malmö-grundade bolaget. Redo? Nu kör vi! VECKANS SAAS-SVEP * Redan innan sommaren kunde Breakit skvallra om att något var på gång i Netigate. En ny storägare skulle vara på väg in. Men Netigates vd Mikkel Drucker ville ingenting säga om den beryktade affären som enligt våra uppgifter skulle värdera bolaget till 1 miljard kronor. I början av veckan blev affären däremot offentlig. Det danska riskkapitalbolaget Gro köper cirka 70 procent av bolaget. Och värderingen verkar hamnat strax under miljarden, baserat på de knapphändiga uppgifter Mikkel Drucker delade med sig av till min kollega Martin Hävner. Bolagets färska årsredovisning visar att Netigate under 2021 omsatte 146 miljoner kronor. Rörelseresultatet låg i sin tur på minus 10 miljoner kronor. * Edtech-bolaget Skolon ska låta skolelever skapa musik och poddar utan mängder av dyra instrument. Det är resultatet av ett nytt samarbete med Spotify-bolaget Soundtrap for education. Det First north-noterade bolaget Skolon har annars utvecklat en digital plattform för digitala skolverktyg och läromedel. Under 2021 omsatte bolaget 36,6 miljoner kronor. * En annan nyhet som sträcker sig över de nordiska landsgränserna är den om att det svenska investeringsbolaget Partinc har investerat i finska säljplattformen Seidat. Det ska handla om ett bolag som gör det enklare att ta fram presentationer och som vill hitta en marknad utanför Norden. “Vi har nu fått tag på erfarna investerare, kapital för att accelerera rekryteringar och ett nätverk där vi kan dela erfarenheter med andra entreprenörer", sa Seidats vd Paulus Perkkiö om affären. * Visste ni att vi bjöd er läsare på en riktig premium-intervju med Snowflakes svenska marknadschef Denise Person under sommaren? Det bästa för er är att vi lämnade den helt öppen för alla att läsa, det var nästan lite för givmilt av kollegan Emil Widhagen. Denise Persson berättade om sin resa med bolaget från 100 till över 4000 anställda och om lärdomarna på vägen. Läsvärt! PS. Denise Person är också med och gästar Breakits nätverk Leaders in SaaS * En snackis från förra veckan var Breakits avslöjande om att Detectify hade fyllt på kassan med 69 miljoner kronor. Det var välbehövliga pengar för bolaget som under hösten tvingades upprätta en kontrollbalansräkning efter pengarna sinat. * Nu har bolaget fått ordning på ekonomin igen genom en kombination av riskkapital och banklån. Men bolaget är fortfarande i behov av kapital för att fortsätta sin tillväxtresa. * “Dessa tillkommande likvida medel ger bolaget en kassaflödesposition in i kvartal 2 2023 och tillbehörig tid att stärka bolagets tillväxt inför framtida extern finansiering”, gick det att läsa i årsredovisningen för 2021.