Sök

Apprentice-vinnaren Tom Flumé ökar takten: “Vi mår bra”

Moss & Noor

Tom Flumé. Foto: Jakob Dahlström/TV4

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Vann TV 4-tävlingen – nu ökar de rejält.

Entreprenörstävlingar har blivit underhållning på bästa sändningstid med succén för Draknästet i spetsen. 

Den svenska versionen av The Apprentice, med Gunilla von Platen som en svensk Donald Trump, har kanske inte fått lika stort genomslag men har gett entreprenören Tom Flumé en helt ny plattform. Han tog hem segern i tävlingen i våras efter en hård fajt med Lucas Lindström.

Hans hudvårdsmärke Moos & Noor dubblade försäljningen till 1,5 miljoner kronor och rörelseresultatet vändes till ett plus på ett par tusenlappar.

“Vi följer den plan som ligger”, säger Tom Flumé.

“Att försäljningen tar fart är resultatet av fokuserat arbete på rätt saker: Våra kunder och våra produkter. Vi mår bra”.

Bolaget fick såklart extra fart när Flumé vann tävlingen i TV4 och det innebar också att han fick in Gunilla von Platen som delägare.

“Gunilla von Platens känsla för affärer imponerar på mig”, säger Tom Flumé.

“Att hon har fått upp ögonen för det här tillväxtbolaget och klivit på tåget som delägare och investerare i exakt rätt ögonblick.”

Försäljningen i både butik och bolagets egen e-handel har fortsatt att växa i rask takt under året och nu är siktet inställt på länder utanför Norden, i första hand i Sydeuropa. 

Målsättningen är att dubbla omsättningen igen med bibehållen lönsamhet.

“Det är en balansgång mellan att gasa på för fullt och inte köra av vägen och ta förluster”, säger Tom Flumé.

“Vi ökar omsättningen och takten i bolaget med full kontroll.”

Läs mer